Hoppa till huvudinnehåll
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00
Funderingar om babystag

Martin Hinders:

Jag har en HR 35 Rasmus från 1976, masthead med främre och bakre undervant. Har rullgenua och stor med 3 rev. Tycker att prestanda kunde vara bättre i de fall när jag måste gå mot hård vind med hårt revad genua (delvis inrullad) och hårt revad stor. - Skulle ett babystag med litet segel nära den hårt revade storen hjälpa? Infästningen av babystaget skulle ske max ca 0,5 m ovanför spridarna p.g.a. stor radar ovanför. - Behöver jag i så fall förstärka masten med barduner trots de bakre undervanten som är fästade strax under spridarna? Tacksam för synpunkter, Martin

edvin04
Senast inloggad: 2020-12-12 - 16:14

Rolf :

Hej Martin. Att sätta infästningen över spridarna är nog inte så bra ur hållfastsynpunkt. Fundera på om du inte kan sätta ett innre-förstag max 40 cm nedanför toppvanten, då bör du kunna skippa extra vant(barduner). Har numera ett löst innreförstag i min båt, som fästes med pelikanhake innanför rullen i en kraftig ögla, som i sin tur har ett anhåll ned till stäven. Stormfocken hissas med spinnakerfallet som bör bytas ut mot ett försträcktfall. Segelmakarna kan i dag också sy en stormfock som träs utan på det innrullade seglet, men det krävs nog mer däcksjobb att få seglet på plats. Ett problem med ett innreförstag är att om man spänner det innreförstaget för hårt, börjar rullen att svaja,det är alltså viktigt att kunna spänna de båda förstagen lika hårt. På Marinan.com kan du söka på stormfock där kan du läsa mycket snack om förstag och stormfockar. Lycka till.