Hoppa till huvudinnehåll
rödnäbba
Senast inloggad: 2021-02-17 - 15:27
förstagsrulle med bukkompensator

Lasse Ljungman:

Har en L-32 med rulle och genua i laminatduk och bukkompensator i något skummaterial. Har funderat om man inte kan montera någonform av bukkompensator på rullen, ex tamp eller liknande som monteras i den lediga likrännan. Har rund profil med 2 likrännor 1 st på vardera sidan. Rullen skulle i så fall bli oval i sin form och större/tjockare där det behövs mer bukkompensation. Eller är jag helt fel ute.

vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Catrine, det fungerar säkert om du kan acceptera den ökade turbulensen kring seglet, som kan ge sämre driv framåt. Men om du hissar kompensatorn i den lediga rännan, så kan du ju exprimentera dig fram till bästa effekt, både med och utan revning utan att ha gjort några ingrepp i segel eller profil. Min segelmakare (Gransegel) har inte sytt in skum som bukkompensator i seglet, då det komprimeras när vinden piper i och dragkrafterna i seglet blir större. Dvs precis tvärtemot vad man vill. Istället har de sytt i rep i förliket (flera rep av olika längd som tillsammans ger ungefär samma yta som en skumremsa). Repen ändrar inte form och är mycket bättre än segel med skum som jag haft tidigare. Ett annat problem som ökar buken är de gamla Furlexprofilerna, som är så klena att de "skruvar upp sig" på mitten och släpper ut buk istället för tvärtom. Jag bytte mitt Furlexrull mot ett ProFurl med mycket styv profil, och det blev som en helt ny båt att segla i hårdväder.