Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:20
Fel och haverier på rullsegel

Kjell:

Nedan har förts en diskussion om rullgenuor som stormsegel. Där förekommer rapporter om haverier och / eller andra problem med rullsegel vid segling i hårt väder. För att få en uppfattning om hur frekvent haverier är och vad som havererar uppmanas alla som har sådana erfarenheter beskriva dem (och omständigheterna kring dessa)

Lasse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:29

Lasse:

Har varit ute och långseglat för några år sedan och såg då ett antal havererade rullsegel. Det verkar som om det är akterliket på den övre tredjeden som går av. Min känsla är att om man har ett rullsegel och revar det måste man reva mer än motsvarande segel med snabbrev. Jag har en stor med tre rev där hornen för reven är sydda på samma sätt som ordinarie horn .Detta saknar rullseglen helt. Seglar du med 20 graders lutning revat borde lasten bli lika som vid 20 grader orevat. Men ser du på seglet så lämnar duken rullen utan förstärkning. Man borde altså reva mer för att undvika haverier. Nästa grej är att UV-skydden kan vara påsydda fel. Jag har en kryssfock som satt uppe på rullen Göteborg Trinidad ToR. När jag kom till Azorerna var alla sömmar i skothornet förstörda av solen. UV-skyddet var påsytt med samma sömmar som höllihop hornet. Titta på ditt segel så ser du att förstärkningsbanden ligger utanpå UV-skyddet.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 09:29

Tomas:

Denna text är kopierad, och lätt redigerad, från annan fråga på detta forum: // Vi har råkat ut för inrullningsproblem av genuan vid två tillfällen. Seldens Furlex 300 nyare modellen, blåste kanske 10 m/s men ingen kuling och absolut ingen storm. Bägge gångerna trasslade sig draglinan inne i rullen. Första gången berodde det kanske på att låsklossen/beslaget under rullen inte var åtdragen ordentligt. Den låses ju med en centrumskruv så att plastklossen ligger an mot den runda stålcylindern -- och hindrar ytterhöljet med linledaren att vrida sig. Hur det gick till vet vi inte, men linan var ett enda trassel runt trumman. Ankra i lä och reda ut fågelboet. Andra gången hade linans yttersta, "sista varv" runt trumman lyckats tränga sig in mellan några av de andra "varven" och kommit i beknip. Med rejält våld, dvs kraftigt ryck i linan fick vi loss den. Efteråt har jag insett att vi lika gärna kunde ha dragit fast linan ännu mer, fått in den mellan ännu fler varv på trumman. Men varför kom den i beknip ? Frågan är hur hårt man vågar dra åt den där låsklossen under trumman ? Den är ju i plast medan skruven är stål. Likaså borde det vara svårt att få en slät plastkloss att verkligen låsa ordentligt mot den blanka stålcylindern. Borde där ha varit några slags splines istället ? Om det nu är så att trasslen berodde på dåligt dragen låskloss ? Det kanske finns fler orsaker till trassel ? Men våran rulle är inte underdimensionerad, snarare tvärtom enl segelmakaren. Och välsmord var den också. Och jag tror inte vi slarvade med skoten. // Sambal kommenterade detta: Om draglinan kommer i beknip mellan tidigare varv på rullen beror det med största säkerhet på att du har rullat ut seglet utan att samtidigt bromsa draglinan. Antarktis-seglaren Shapiro beskrev detta mycket tydligt i en artikel nyligen. De innersta varven på rullen måste tajtas åt - annars uppstår den situation du beskrev i ditt andra exempel. // Min svarskommentar: Sambal -- misstänker att du har rätt. Vid första tillfället kanske rullen fick snurra, pendla, fram och åter så mycket att en för lös draglina till slut bildade fågelbo. Men varken då eller nu vet vi varför det hände. Att förliket på en rullgenua (okänt fabrikat, dock ej Seldéns) börjar krypa ur förstagsprofilen har jag varit med om på andra båtar än min egen. Men då har både profilerna och seglen varit några år gamla -- kanske något att se upp med efter en tid. Man kan nog lätt gardera sig med ett litet hål i seglet och några varv med en tunn lina runt profilen och liket. Likaså har jag tyvärr självt skörat någon annans stora rullgenua just genom att släppa ut skotet (för mycket) i hård vind -- för att lättare kunna rulla in det. Ett bra sätt är nog att först falla av rejält -- och lätta på genuaskotet -- så genuan får lä av storseglet -- och därefter börja rulla in. Om nu rullen dock slutar fungera, vägrar att låta sig rullas och fallet har fastnat -- vad gör man ? Kan man med hjälp av ett skot så att säga linda seglet baklänges runt profilen ? Låter besvärligt för många varv är det. Eller finns det nån kniv/sax som man kan hissa upp längs förstagsprofilen med hjälp av fockfall nr 2 eller spinnackerfallet och skära bort katastrofen ? I vilket fall ska man nog akta sig noga för att lossa halshornet. Tvärtom bör man nog säkra hornet och den schackeln extra noga. För seglet blåser väldigt lätt uppåt (ev rappar ur profilen) och sen är det verkligen svårt att få kontroll på det igen. Och sitter seglet fast halvägs upp och en del av profilen är tom skulle jag tro att själva profilen är betydligt svagare än när det sitter ett replik i den. Då kan man nog vrida sönder profilen. //
rödnäbba
Senast inloggad: 2021-02-17 - 15:27

Lasse Ljungman:

Det är nog så att många förstagsprofiler blir skadade under vintern då dessa kan bli förvarade så att smältvatten stannar i likrännan och fryser med sprängverkan som följd.