Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
fast skotpunkt

Per Runhammar:

Jag står i begrepp att montera bort storskotsskenan från min folkbåt och ersätta den med det traditionella pålen i mitten av sitbrunnen. Jag är medveten om att detta medför minskade trimningmöjligheter för storseglet. Jag är nog i princip beredd att saka dem för att få bättre utrymme i sittbrunnen. En sak undrar jag dock: vid hårdvind rekommenderas ju att skicka ner travaren i lä och därmed sträcka storen och plana ut seglet så att det släpper vinden och minskar krängningen. Denna möjlighet förlorar jag om jag tar bort skenan. Min fråga blir: försakar jag någon säkerhetsaspekt genom detta? Kan man kompensera genom någon annan trimningsfunktion? Tacksam för svar Per Runhammar/Stockholm

dick (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 21:02

dick:

Inte annat än det du själv nämnt att krängningen ökar, du kan ju släcka på skotet vid en körare. Värre är att du vid bidevind 1-3 m/sek inte kan skota löst i lovart för att öka tvisten med bommen midskepps. De flesta seglare gör motsatsen mot vad du gör.
Björn Green
Senast inloggad: 2023-11-29 - 14:47

Björn Green:

Hej Per ! Jag gjorde nåt liknande på min IF för 25 år sen, fast jag satte fästet i mitten på sittbrunnsdurken. Med kicktaljan kan man dra ner bommen vilket motsvarar att släppa ner travaren i lä. Med dirken kan man lyfta bommen för mera tvist. Båda nerdragna till sittbrunn. Detta är mycket bekvämt för cruising men duger naturligtvis inte för kappsegling. Kryssarhälsningar, Björn.
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-04-11 - 14:21

Jens Andersson:

Man kan simulera skotskenan genom att dra hela storskotpaketet genom en större rostfri ring. Fäst en ända på ringen och dra ända runt lovarts skotwinch. Då kan du dra bommen mot lovart i lätt bidevindsegling. Jag har haft det arrangemanget. Ringen hängde i ett "persiennsnöre" fäst i skotfästet på bommen när ringen inte användes. I änden på storskotet satte jag en krok. När jag behövde dra bommen mot lovart var det bara att kroka i storskotänden och dra den runt skotwinchen. /j