Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
dirk som rappat ur masten

Magnus:

på min nyinköpta båt, råkade dirken, som går inne i masten, rappa ur när min ovane medhjälpare OCH tidigare ägare(!) gjorde någon manöver som jag inte hann se. Jag vill minnas att jag någonstans för länge sedan läste något tips på hur man får i den igen. Masten är av typ; genomgående så det hjälper ju inte mycket att få ner dirken genom 'botten' på röret s a s. Den är dessutom grov och tung, dvs jobbig att hantera. tacksam för tips. Magnus

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Tomas:

Elektriker på husbyggen brukar ha långa tunna halvstyva "plast/nylon-stavar" för kabeldragning som man kan trä i och, i varje fall delvis, styra så de hamnar rätt. Teipa fast linan i bakändan och dra igenom alltihop. Eller teipa linan i framändan och fiska fram den med en böjd ståltråd vid dirkutgången. Dra ut verktyget igen. Rörmokare har liknande, fast som stålband, för att rensa avloppsrör. Ett styvt akterstag kanske gör samma tjänst ...?
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Hasse Svedberg:

Du kan pröva följande (lämpligen med förre ägaren som medhjälpare): - Tag en rund blykula med genomgående hål och knyt en nylonlina i den så att den kan rulla lätt. - Sträck upp alla fall i masten ordentligt. - Gå upp i masten på den sida du har dirken. Båten kummer att luta åt ditt håll. - För in kula med lina över dirkens linhjul i toppbeslaget och låt kulan rulla ner efter mastväggen. Medhjälparen fångar upp nylonlinan med en ståltrådskrok. Största problemet är att masten har ett antal genomgående bultar som måste tas på rätt sida. lycka till med fisket!
Hans Linderståhl (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Hans Linderståhl:

Det finns en enkel metod som bygger på att en stålbricka(inuti masten)fastknuten i en tunn fiskelina kan förflyttas med hjälp av en neodymmagnet som förs längs mastens utsida från masttopp till falluttag. Finns närmare beskrivet på Parantklubben hemsida www.paranter.org.
Hasse Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Hasse Svedberg:

Jag glömde i hastigheten att säga att det inte behövs så särskilt stor lutning på en liggande mast för att rel tunga blykulan ska orka dra med sig den tunna och lätta linan.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Magnus:

...som låter intressanta. Avmastningen är gjord och masten ligger f n i mastskjul. Med tanke på dels min karaktär och dels på att jag måste ha två välväxta medhjälpare för att lyfta fram masten, kommer detta noga att anstå till våren. Den föreslagna vaianten med magneten låter särskilt skojig så här på förhand... tack alla!
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-18 - 22:52

Anders:

Om du har möjlighet att montera bort toppbeslaget (i foten är det väl öppet? så kan du köpa 3-meters monteringsrör för elkablar i gul plast för ca 15 kr st på en byggmarknad. Köp tillräckligt många skarvar så röret blir lika långt som masten. Sträck upp alla andra fall så de "hänger i taket" om det går. Skjut in röret, med en tunn lina/snöre fastsatt, genom hela masten på rätt sida om tvärgående bultar och utan att trassla sig med övriga fall. När du nått fram till andra änden är det bara att knyta fast dirken i linan och dra tillbaka alltihop. Akta dig för att dra i röret då skarvarna kan lossna och ge dig problem... En annan risk är att du vrider toppbeslaget ett helt varv, varvid alla fallen också snor sig runt varann och runt tvärgående bultar. Jag har på det här sättet rättat till feldragna fall men också monterat ett rör inuti masten för placering av antenn- och lanternkabel. Då ska man utrusta sig med en stor tub sikaflex och placera masten så att röret hamnar i botten, t ex i en vinkel vid likrännan. Välj en varm dag eftersom sikaflexen annars är för tjockflytande. Tryck ut en sträng sikaflex på undersidan av röret medan en medhjälpare trycker röret in i masten. Sikaflexen följer lyckligtvis med röret tillräckligt mycket för att limma fast det i sin helhet mot mastens insida. Det har suttit i 13 säsonger nu i min Linjett 30. Glöm bara inte att också knyta fast ett snöre i röret som du sedan drar kabeln med. Tack Knotan på Benns för tipset! /anders