Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Brustet förstag i rullfocksbeslag

Stig Ljung:

Har fått information om två fall av brustna förstag i rullfocksbeslag.Viren i det pressade ändstycket i toppbeslaget hade lossnat, ändstycket kvar i toppbeslaget.Ingen kvarvarande virestump synlig. Rullfocksfabrikat okänt.Verkar skrämmande då stort rigghaveri kan bli följden.Finns det flera liknande iakttagelser? Synpunkter?

Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 19:19

Stefan K:

Hej! Det här problemet är inte helt nytt och har orsakat rigghaverier t.ex. på Östersjömaran. Det är viktigt att ändstycket i toppbeslaget kan röra sig. Sidokraften (vinkel i fallet) som fallsvirveln måste ha för att inte "snurra med" gör att förstaget blir "böjt" i toppen precis där topp-ändstycket sitter. Det blir en "bockning" av vajern varje gång förstaget spänns/slaknar. På partialriggade båtar med backstag kan förstagets rörelser bli mycket stora i och med att förstaget ibland kan vara helt löst. Det är viktigt att man följer instruktionerna betr. fallets max. vinkel gentemot förstaget, när man monterar t.ex. en Furlex. Att sätta en extra fallskiva en bit ned under den ordinarie och samtidigt se till att toppsvirveln ligger nära fallskivan gör att man kan minska ned på vinkeln eller t.o.m inte ha någon vinkel alls. Alla segel måste förståss anpassas med "stropp" eller annat så att toppsvirveln alltid går upp nära fallskivan. Att sätta dit en s.k. "falledare" av metall som finns på många master tycker jag är helt förkastligt. Det sliter på fall och gör att falljustering går jättetrögt. Fallet måste kunna sträckas enkelt vid vindökning o släppas i lättvind. Kolla på båten! Sträck akterstag/backstag hårt. Ta hem max i fockfallet. Släpp därefter akter/backstag helt och titta vad som händer i toppen på förstaget. Följer toppbeslaget med vajern eller finns det risk för att vajern kan "bockas av"? Stefan K , ordf. BTN
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 19:19

L Petersson:

Stefan K. Så du menar att det är risk för haveri trots att förstaget är ledbart i alla riktninger med toogles i toppen? En sak som är förvånande är att man aldrig hör talas om haverier där vajer o kona har fallerat nere vid däck. Jag har i år monterat Furlex med dessa ledbyglar och det är konstigt att det inte finns smartare grejor. T ex en smal popnitad skena med justerbart vajerblock. Mvh Leif
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej, Leif! Nej så menar jag inte. Jag skrev att det är viktigt att ändstycket i toppen kan röra sig. Med toggles så kan det ju det. Att sätta dit en extra fallskiva några dm under den ordinarie är relativt enkelt och är den absolut bästa lösningen. Man behöver förutom fallskivan en borrmaskin, sticksåg, en fyrkantfil och en rundfil, mastnit o en stor pop-nittång. Enda fördelen med en "ledbygel" är att den är billigare och enklare att sätta dit.. Nere vid däck så finns normalt inget som drar vajern "i sida" såsom vid ändstycket i toppen till följd av det vinklade fallet. Hälsningar Stfan K