Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Båt på land med rigg

Rolf Hammarström:

Hej, Att ta upp segelbåt på land med mast blir allt vanligare. Naturligtvis är det bekvämt att slippa ta av masten och all hantering som uppstår i samband med att masten ska rensas lagras, saker som kan gå sönder m.m. Idag tar många upp sina segelbåtar med masten på för att det bland annat är bekvämt. Det finns många åsikter om hur detta ska gå till och vad som kan hända med våra kära båtar om de utsätts för denna "nymodiga" behandling. Kan man verkligen göra på detta vis? Frågor som: 1. Vindpåverkan: A. Sannolikhet för "vältning"? Rekommendationer om stöttning eller annan säkring? B. Kan skrovet ta skada pga svängningar (typ karmanvirvlar etc) som uppkommer i riggen? 2. Hur mår skrovet. Ska riggen vara slak eller dragen? 3. Påverkan på löpande och stående rigg map: Is, kyla, annat. 4. Praktiska rutiner vid vårutrustning. 5. Finns säkert andra frågor jag inte kommer på just nu. Finns det någon samlad erfarenhet och rekommendationer om vad som gäller map säkerhet, åldring och underhåll? Tittade som hastigast in på "tekniksidorna" men hittade inget (kanske finns, men för mig svårfunnet). Jag har valt kategori "Rigg", men det kanske skulle vara "övrigt" eller ännu hellre "Vinterförvaring". Vänliga hälsningar Rolf Hammarström

kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Denna fråga kommer säker att flitigt debatteras. Seldén Mast har i olika sammanhang inte avrått men väl kommit med synpunkter. Söder om oss är det mycket vanligt med att låta riggar stå kvar under flera år. Givetvis med inspektion efter några år. Till frågorna: 1A. Söderöver försöker man placera båtarna så att den vanligaste vindriktningen kommer förifrån. I västra Europa är stöttningen mycket kraftig - oftast inga lösa bockar utan gedigna stålvaggor med stor anläggningsyta. Detta är viktigt. 1B. Skador på skrov pga riggen känner jag inte till. 2. Riggen ska slackas en aning, kanske 2-3 varv - absolut inte så att masten kan röra sig/vibrera. 3. Den stående riggen sägs inte påverkas men den omtänksamme tar hem den löpande och ersätter den med löplinor. 4. Till våren gör de flesta ingenting men givetvis är det en fördel om man kan göra rent och behandla maströret. Om riggen är äldre och väl använd kan man samtidigt inspektera särskilt den stående riggen (speciellt där wiren ansluter till pressningar av änstycken etc). Kolla lanternor och givare till instrument samt antenner. Vart 5:e år bör man dock ta ned masten för grundlig inspektion. Varför kan masten med fördel stå kvar? Riskerna vid masthantering bortfaller. Avsevärt mindre arbete vår o höst. Arbetet med alla elanslutningar bortfaller. Stöldrisken elimineras nästan helt. Nackdelen är att man inte kan förvara båten inomhus.
Joakim Jonsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Joakim Jonsson:

Hej! Intressanta frågor. Prövar själv i år för första gången så jag kan återkomma med erfarenheter. Har själv gjort följande: 1 Lossat lite på riggen. (Varför har jag inte förstått men någon kanske kan upplysa om detta) 2 Ordentlig stålvagga. 3 Placerat båten med fören i vindriktningen (väst) och på en så läig plats som möjligt. Positivt hittills: Slipper masta av/på. Lätt att täcka båten med hjälp av bommen. Återkommer med det neggativa om/när det uppstår (hoppas inte på en ny Gudrun) Joakim
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Gunnar S:

Förutom självklarheter som ordentlig pallning så har jag bara en synpunkt, varför slacka på riggen? Dels slackar den något per automatik då aluminium krymper ganska mycket vid låga temperaturer, dels löper man alltid större risk att något börjar vibrera istället som kan leda till utmattningsskador. Se båtarna utomlands, med masterna uppe året runt, där slackas normalt inget. Själv har jag haft masten uppe sedan 1992 (i sjön visserligen) och mastar av under ett par dagar på försommaren vart 4-e år för översyn.
Pär (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Pär:

En nackdel jag har med genomgående mast är att man får in vatten i båten som regelbundet måste hållas efter pga frysrisk "översvämning"
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Gunnar S:

Genomgående mast och vatteninträngning Varför inte sätta in en dyvika? En gammal hederlig finess som idag är sorgligt underskattad. Förutom att slippa problemet du nämner underlättar du ju också för rengöring av kölsvinet.
Magnus Wetterling (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Magnus Wetterling:

Hej Angående punkt 1: Vindpåverkan: Jag har en Nord80 med 10m mast. När jag räknade på min nya båtvagga så ville jag ta hänsyn till att kunna förvara båten med masten på. Mina beräkningar utgår då från följande: 10m rundstång, fritt hängande 10m upp i luften samt 40m/s. => Detta ger då en vindlast på ca 6000N (utbreddlast) från masten (600kg.....) Summa summarum så ställer detta relativt stora krav på vaggan. Vridmomentet som uppstår i anliggningsytorna mellan skov och vagga kan ge skador om dessa inte fördelas ut. Vidare uppstår vibrationer i hela konstruktionen som går ner i skrovet och som inte dämpas ut som i sjön. Bärlinor som går över flera skott är en möjlig väg att miska påfrestningarna. När jag konstruerade vaggan 1995 så hittade jag ingen samlad kunskap i ämnet. Hälsningar Magnus Wetterling
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 23:46

Stefan K, BTN:

Hej! Hittade en illustration från Holland där ett 20 tal båtar med masten på har fallit omkull.
Bifogade filer