Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-18 - 16:21
Svårstartad VP MD5b

Patric Rehnqvist:

Har en VP MD5b i mn segelbåt, den har alltid startat väldigt lätt och gått som en klocka. Sedan förra sesongen så måsta jag köra på startmotorn i ca 2 minuter innan den hoppar igång. Det blir rejält med dieselrök när den väl startar. När motorn väl har startat går den som en klocka, och den är lättstartad när den fortfarande är varm. För 2 år sen renoverades spridarna och varje år görs normal service(byte av motorolja,oljefilter,bränslefilter). I år monterades tanken ur och tömdes på dieselbakterier och en ansenlig mängd vatten. Har prövat att lufta systemet flera gånger utan förbättrat resultat. Någon som vet i vilken ände man bör försöka hitta felet. Mvh Patric

Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 03:43

Hans Brolin:

Hade en gång samma problem. Svårstartade dieslar beror nästan alltid på dålig kompression. Bed en motorfirma mäta kompressionen. Anledningen var i mitt fall att fukt och vatten hade stått i insugningsröret/cylindern under vintern, vilket ledde till korrosionsskador på ventilsätena med dålig kompression som följd. Botemedlet är omslipning av ventilsäten eller i värsta fall byte av topplock. Nu är jag rädd att jag har skrämt upp dig, men kolla kompressionen i all fall. Är den ok är antagligen botemedlet billigare än vad jag råkade ut för. MVH Hans
Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Jag tror också på det Hans säger. Det finns en risk om motorn är svårstartad och man kör länge med startmotorn. Sjövattenpumpen punpar hela tiden in sjövatten i avgasslangen men det finns inga avgaser som putter ut det. Det kan bli skador som Hans beskriver, värst är det om motorn inte startar alls och vattnet får stå kvar. Är motorn svårstartad i samband med byte av filter eller annat stäng sjövattenkranen, men glöm inte att öppna den när motorn startat. Hälsningar Ove