Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 16:17
Överhettad md5b ??

Bengt Larsson:

Vår motor larmade en gång för 2 år sedan, när vi hade bråttom hem och pressade den hårt i 2 timmar. Har en Martec sötvattenkyl i den. Jag monterade en mätare för att senare ha god koll på kyl-temp. Dock: Mätaren går efter ca 20 min långt över rött (dvs kokar), utan att motorn ger några symtom, typ rök, stark värme eller ljud-larm. I början visar den rätt, sedan blir den varvtalsberoende, dvs går omedelbart från långt över rött ner till normal om jag drar ner varvtal (!!) Därefter kan jag köra med mätaren i botten i flera timmar utan bekymmer, Pumpen pumpar rikligt med vatten i systemet. Svalt vatten går in, varmare kommer ut (långt från kokande ;-) Känner nån igen det ? Är det en utflippad mätare, eller ?? Hälsningar ! /Bengt

Bengt Larsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Bengt Larsson:

Tack för tipsen ! Jag rensade för säkerhets skull värmeväxlare förra vintern, knappt nått jox alls i. Generellt verkar kylsystemet fungera väl; den pumpar runt rikligt med vatten (tog loss en slang efter motorn), den kyler (ljummet vatten går in - varmt kommer ut ur motorn, dock inte brännande, på slangen), och sjövatten pumpas runt och kommer ut i normal omfattning. Undrade ett tag om det kunde bero på att vattennivå inte gick allra högst upp i toppen, där sensorn sitter. Ska testa att plocka loss sensorn och koka den för att se om den uppträder konsekvent. Givaren är en ny kombigivare (akustisk och visande) som sitter på standardplatsen i topplocket. /Bengt
Ove Thorin
Senast inloggad: 2022-07-06 - 18:36

Ove Thorin:

Hej Bengt Du kanske har fått fel givare. Det finns olika givare beroende på om motorn är sjövattenkyld eller sötvattenkyld. Motorn skall ha högre temperatur om den är sötvattenkyld. Har du fått en givare för sjövattenkylning och motorn är sötvattenkyld så visar den på rött när temperaturen är normal vid sötvattenkylning. Hälsningar Ove
Lars Howander (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars Howander:

Jag hade liknande problem med min MD5B Det första jag gjorde var att plugga hålet som finns i locket över termostaten med lim (hålet till för att saltvatten skulle kunna komma till avgaskröken när termostaten är stängd) sen borrade jag ett litet hål i temostaten 1,5mm så att vatten kan cirkulera genom cylindern även då termostaten är stängd (mycket vanligt på biltermostater) Efter dessa operationer går motorn snällt upp i ca 80 grader om jag kör fullt eller nästan fullt Termosten är orginal dock har jag bytt larmgivaren till en som inte larmar förrän vid 90 grader
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Ja jag känner delvis igen problemet. Min relativt nya TAMD 31:a beter sig ungefär likadant. Givaren till temp.larmet är trasig. Sedan kan man ju undra var du monterat givaren till temp.metern, före eller efter termostaten? Dock har jag ett liknande minne från ett likartat problem från en annan motor, en gammal MD2:a som satt i en 21 fots snipa. Det var tuberna inne i värmeväxlaren som var igensatta, nu minns jag inte vilken typ av sötvattenkylning det var i denna båt. Men denna motor blev dock väldigt varm! Och det kom ut väldigt litet kyvatten ur avgasröret. Men jag upptäckte iallafall att värmeväxlarens gavlar kunde skruvas bort, insatsen med tuberna kunde plockas ur, det hela placerades i duschen och spolades igenom med hett vatten, dessutom petade jag igenom en sådan där plasttråd man använder till gräsröjare och fick då ut en massa gegga som suttit fast i värmeväxlaren. Ja som ett tips då OM nu det skulle visa sig, trots allt, att det inte är fel på tempgivaren. Nåväl, ett eltekniskt fel eller en strypt kylvattencirkulation... varhelst så kolla iallafall sjövattenintaget, dess sil och slangar med anslutningar, det kan ju också vara så att någonting hindrar kylvattnet från att komma fram, även om kanske inte så mycket tyder på det i ditt fall, men kolla iallafall! Bj.
Tommy Gustavsson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tommy Gustavsson:

Hej Bengt! Monterade en Martec färskvattenkylning på min MD5:a och fick problem med larm över halv effekt. Köpte ny tempgivare från volvo med uttag för mätare som också installerades. Den gick upp över 93 gr när man belastade den och då går ju larmet. Plockade ner allt i minsta deltalj, men hittade inget fel. Till slut kom jag på att en slang vek sig lite grann när en blev varm. Bytte till stålarmerad slang och problemet försvann direkt. Min MD5:a är ganska svår att få ut all luft ur.
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Arne:

Hei. I moteringsinstruksen til Marek står det at kjølevannstemperaturen vil øke med søtvattenkjøling. Med Saltvannskjøling ligger temperaturen på 50 grader, men med søtvattenkjøling kommer temperaturen opp i 80 grader. Det er bra med høy temperatur for motoren. Når temperaturen øker vil også avleiringer i kjølesystemet løsne. Derfor anbefaler Marek å bruke kjølevannsfilter. Mål temperaturen. Er denne akseptabel, så skaff deg en tempsensor som ikke slår ut på lav temperatur. Er teperaturen over 110 grader så har du et problem med avleiringer i kjølesystemet. Det hadde jeg på min MD5B Arne