Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Oljetryckslarm

Fredrik:

Hej jag har en MD2B som jag får oljetryckslarm på. hörde av "någon" att man kunde lufta genom att lossa oljefiltret. Är det någon som vet mer.

Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:48

Peter:

Hade en MD2B i min förra båt som också larmade för lågt oljetryck... Efter alla möjliga åtgärder, utan resultat, visade det sig att det var O-ringen vid oljestickan som var dålig. Jag bytte, varvade upp motorn rejäl och larmet var borta. O-ringen kostade 2 kronor, troligen den i särklass billigaste båtpryl jag någonsin inhandlat...
jannealmqvist
Senast inloggad: 2012-08-08 - 13:48

Janne:

Det ska väl inte sitta en o-ring utan en bricka vid oljestickan. En o-ring blir lätt förstörd och sedan så drar pumpen tjuvluft den vägen. En bricka tätar bättre.
Peter (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:48

Peter:

Frågan är väl närmast akademisk för min del nu, eftersom jag inte längre har motorn i min ägo. Själv är jag ingen auktoritet på vare sig O-ringar eller brickor, men mannen som gav mig rådet att kolla O-ringen jobbar som auktoriserad Volvo Penta reparatör och brukar hålla SXK:s motormekanikerkurser... I mitt fall hade han dessutom rätt i sin diagnos. Vet inte om det är någon idé att fortsätta diskussionen, om den inte hjälper Fredrik tillrätta med hans oljetryck.
Fredrik (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:48

Fredrik:

Hej! Nu har det löst sig. Lossade oljefiltret ca 1,5 varv tills det satt ganska löst startade motorn och stoppade igen efter ca 10 sek . Skruvade fast filtret och sedan fungerade det igen.