Hoppa till huvudinnehåll
Dansun01
Senast inloggad: 2019-09-20 - 22:15
När är det dags att lämna in för en större motorservice?

Hej!

Jag har lite funderingar när det gäller att serva motorn, Yanmar 4jh3-te, utöver det vanliga, (byta oljor, bränslefilter, rem, impeller,motortassar).

Motorn har gått ca 2200h, låter bra och hittills inga problem.

I serviceboken står ju vad som borde göras, men för en motorokunnig blir det tveksamt då ett varv säger att alla pumpar ska bytas osv.

kostnaden skenar lätt iväg, samtidigt som man såklart vill att motorn ska fungera fläckfritt även i framtiden.

Ska man lita blint på serviceboken och se till att bara det blir gjort eller byta annat i förebyggande syfte.

Jag förstår att det kanske inte går att ge ett rakt svar, men lite tankar kanske.

mvh

Daniel

 

skippeer
Senast inloggad: 2019-10-11 - 13:27

Om du skall långsegla kan det vara smart att köpa diverse förslitningsdelar och ta med, tullhantering är problem till många länder säger jordenruntseglare. Mekaniker finns det gott om men leverans av delar kan vara problematiskt.

Jag planerar segling inom Europa och har bestämt mig för att skippa köpa ”bra att ha” delar: startmotor, generator, div. pumpar, mm. (Ett tag var jag inne på att köpa många reservdelar men jag har tänkt om.)

När något går sönder får jag ligga och vänta några dagar på leverans mha DHL/UPS.

Jag vill påstå att en observant båtägare kan upptäcka ett begynnande problem (i de flesta fall)  innan det blir akut stopp.

Ett eget exempel är vit rök i avgaserna vilket oroade mig inför Skottlandssegling 2018. Köpte IR termometer för att kolla motordelarnas temperatur och allt var ok. Drog inget kylvatten eller olja.  I vintras letade jag efter orsak till för lågt kylvattenflöde, kanalerna i avgaskröken var igensatta samt det låg 30 tal impellerbitar före värmeväxlaren. Bytte avgaskrök och rensade värmeväxlaren. Det begynnande problemet löst innan det blev ett akut överhettningsproblem.

På Yanmar kan du ha en rostfri avgaskrök där svetsarna kan börja läcka vilket kan resultera att bendixdrevet på startmotorn rostar fast. Har skett på 3YM30 för det fanns ett gängat hål där vatten droppade ned från avgaskröken och sedan rann in i hålet ned på bendixdrevet. Ny avgaskrök, renoverad startmotor och en plugg i det gängade hålet ovanför bendixdrevet, problemet löst.

Så länge motorn startar, går stabilt, inte drar stora mängder olja eller kylvatten gör jag inget ”extra”. På en motorkurs sa läraren att efter 5 000 timmar kan man vara beredd på omfattande renovering.

Det jag har funderat på är:

Är man extra försiktig kan man mäta sötvattensidan oxå

Så min tanke är att upptäcka begynnande problem tidigt och åtgärda innan det blir akut. Jämför drifttid och underhåll av dieselmotorer på land. Vet att varv gärna vill byta delar ofta och har man stor plånbok funkar det.