Hoppa till huvudinnehåll
Uwe
Senast inloggad: 2023-03-09 - 16:34
Motorbyte.

Efter många år ska jag kanske byta motor på min Dixie27. Nuvarende motor är en Yanmar YSB8. Motorn ligger i fören. Jag har tänkt att även den nya motorn ska ligga i fören.De motorer jag har fastnad för är Yanmar 2YM15,Sole Mini 17 och Lombardini LDW502. Yanmar tycker jag är väl dyrt även att jag har stort förtroende för Yanmar.Motorn går fortfarende oklanderlig men den är lite svag när det blåsar upp.Återstår då Lombardini eller Sole. Lombardini har kamrem, Sole har kamdrev.Sedan är det här med service. Servicenät för Lombardini är bättre i Sverige.Volvo och Craftsman har jag slopad på grund at de är lite för stor . De passar helt enkelt inte in i fören. .

Det är et svårt val. Ekenomisk försvarbart är det inte men jag trivs med båten

DAG98
Senast inloggad: 2017-12-21 - 19:20

Hej!

Gammal tråd - men skralt med kommentarer tydligen. Därför några rader från mig. Jag tillhör också stall Andersson med en Compis 28, ursprungligen utrustad med en Farymann i förpiken och hydrauldrift. För några år sedan tog jag steget och slängde ut den.

Mitt val blev en Lombardini med traditionell placering i aktern. Fast jag valde 20 hk (LDV702), och S-drev. Jag ville ha marginaler - och den större generatorn.Som envar enkelt kan inse så kastar den nya motorn allt i båten överända.

Balansen = föröver med vattentank, batteri och reservankare, tredubblad volym på bränsletanken osv.

Ombyggnader: Bort med gamla propelleraxeln och täta igen hålet. Såga upp en lucka i sittbrunnsdurken, ta upp en glugg i trappa/diskbänk/diskho så motorn kunde lyftas in. Såga ner motorbädden i ett chickenrace för att få ned totalhöjden och få paketet på plats så långt föröver som möjligt. Mycket konsekvensändringar av slangar och kablar mm.

Hur blev det då? Jag är nöjd med valet av motor och supporten från leverantören. Jag är också mycket glad att jag satsade på S-drev. Enkelt att få till det vid installationen utan .knepiga avvägningar  och smidigt i drift. När det gäller servicevänlighet så blir det ju inte gärna så när man i efterhand ska pressa in allt för mycket på fel ställen och som dessutom är för snålt tilltagna. Lombardini har dock lite tillsatsmontage av servicepunkter så man kan flytta filter mm till bättre ställen. Det har inte jag gjort, utan får lita till smidighet och styrka.  

Marshfarten i bra förhållanden ökade nästan 50 % efter motorbytet. Med gamla motorn gjorde jag i värsta fall 0,0 knop i hård motvind. Nu ökar jag varvtalet lite till kanske 2 700 rpm och ligger kvar på toppfart i stort sett. Jag gjorde allt själv   med lite familjeassistans, men det kostade mig mer än båten kanske var värd på marknaden. Men så väl värt det!