Hoppa till huvudinnehåll
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17
Avgasventiler

Lars Bergholtz:

Jag har i min båt en MD 17C som är 27 år gammal. Under vintern har motorn genomgått viss renovering. Inte för att den gått dåligt utan i förebyggande syfte p.g.a. åldern. Man fann då att avgasventilerna satt fast. Jag har fått besked om att det sannolikt beror på något tillsatsämne i dieseln. Jag har under ett par års tid använt ett medel mot bakterietillväxt som jag köpte på båtmässan. Är detta ett känt fenomen och varför varnar man i så fall inte för dessa medel? Hälsningar Lars

Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K, BTN:

Hej, den vanliga orsaken till detta är att ventilskaften rostat lite till följd av fukt i den "våta" avgasslangen. Avgasslangen bör man ta loss från utstötsröret under vintern så att kvaliggande vatten i avgasslangen inte kan avge fukt in i motorn/topplocket. Avgasventilen får liksom ta "första smällen". Om tillsatsämnen som är till för att förhindra bakterietillväxt i dieseln kan påverka detta har jag faktiskt aldrig hört talas om. Var kommer uppgifterna från?
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Uppgifterna kommer från Båtrenoveringar AB i Loftahammar som utför motorrenoveringen.
westwind
Senast inloggad: 2018-04-21 - 14:00

Martin Hinders:

Att avgasventilerna "sitter fast" är förvisso möjligt, men knappast troligt på en motor som gått i många år utan renovering. Att det skulle bero på "tillsatsmedel" är ännu mindre sannolikt. Min 33-åriga, orenoverade diesel har aldrig stått någon vinter med lossat avgasrör. Samma orenoverade diesel ligger sen ett antal år i Medelhavet, motorn startas och får snurra med lite belastning ca 20 minuter var 3:dje vecka vintertid, och det fungerar felfritt hittills. Det bästa, och billigaste, botemedlet mot bakterier i bränslet är att hålla vattnet borta från bränslet. Hej & Hå, Martin
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K:

Hej, nej det är ovanligt att ventilerna rostar fast. Dock, min båtganne hade presis det i våras på en av 8 cylindrar. Det vanliga är att ventiler och säten rostar till följd av vattenånga upp i topplocket, så att man på sikt får dålig kompression. Det kan ta många år innan sådant märks. Det här problemet finns inte alls på en båtmotor med "torra" avgaser eller som i en vanlig bilmotor. Hälsningar Stefan
Baron
Senast inloggad: 2018-08-18 - 15:17

Lars Bergholtz:

Hej! Skulle det kunna bero på icke fungerande vakuumventil? Hälsningar Lars