Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Avgasslang

Björn Molander:

Hur länge kan jag lita på avgasslangen? Den bit jag är mest fundersam på är den som används vid propelleraxellagringen. Den har suttit sen -94. En dm lång och utsatt för skakningarna från motorn.Den sitter trångt och jäkligt. Om den skulle paja under gång sprutar det nog in bra med vatten. Finns det något bra sätt att klara en sådan olycka? Vad är bäst att ha till hands? Björn Molander, Sy Soleta

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Björn Titta och kläm på slangen, hittar du inga sprickor kan du lugnt köra vidare. Jag bytte min motor och avgasslang förra vintern, den hade då suttit där i 26 år, inga sprickor finns, hade nog klarat 26 år till om diametern hade passat. En rulle vulktejp är aldrig fel att ha med för att laga med om det går att komma åt. Hälsningar Ove
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Ett bra tips som jag fick lära mig för några år sedan rörande vulktejp är att alltid också ha med sig en liten rulle med ett ganska finmaskigt nät (i någon metall). Med denna kombination kan man vulka även slangar och rör som är relativt hårt trycksatta som det har gått hål på. - Ta bort trycket - Tvätta rent - Vulka några varv - Lägg på armeringsnätet - Vulka mer - Låt härda - Trycksätt - Kör vidare Nu är kanske en avgasslang inte så hårt trycksatt men den är varm, vibrerar och torde ha ett visst övertryck i alla fall. Jag kan misstänka att om man skall laga en sådan lite mer permanent med vulktejp så är armeringsnät mycket bra att använda. Mvh. / Thomas. - Som alltid numera har en rulle armeringsnät i båtens verkstad...
Perfidia
Senast inloggad: 2012-05-26 - 09:20

leif petersson:

Armeringsnät, vad går det att köpa nånstans.Mvh
Björn Molander (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 10:17

Björn Molander:

Tackar för svar. Armeringsnät finns hos Biltema i rep.sats för avgasrör. Men min största oro gällde den stump slang, som prop.axelns inre stödlager sitter i. Björn
towa
Senast inloggad: 2024-04-09 - 09:29

Tomas Wahlberg:

Under normala förhållanden håller din slangstump förmodligen länge. Den är ju vattenkyld, bör inte vibrera särskilt mycket och knappast påverkas av några lösningsmedel. Största risken är väl frostsprängning om den inte dräneras ordentligt. Jag bytte min förra året i samband med motorbyte. Den var ca 20 år gammal och hade säkert fungerat några år till. Men man vet ju aldrig, olyckor händer. Värsta scenariot är väl om axellagret går sönder på nåt sätt, fastnar och sliter itu hela slangen -- knappast troligt dock. Plugga med lim- eller fettindränkta trasor, plastpåsar med slangklämmor, plugga med glasfiberspackel, förtillverkad konisk kil i två halvor av trä/gummi ...? Dyka och täta propelleraxeln utifrån på nåt liknande sätt ? Om det bara blir en spricka så läcker det antagligen rätt långsamt -- klen tröst dock.
Björn M (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 10:17

Björn M:

Känns mycket tryggare. Tackar för svar och tips. Ska ta till mig. Björn M.