Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-23 - 16:15
Avgasrör YSE8

Niclas:

På min gamla YSE8 sitter det en slang mellan grenröret och avgasröret. Slangen har ett ytterhölje av flätad metall. Denna slang har nu börjat läcka så smått med härligt rostbrunt vatten. Det ser ut som att den är gängad (?!) på grenröret och sitter med en slangklämma på avgasröret. Självklart skulle jag vilja byta ut den. Finns det någon som har erfarenhet av att byta en sådan eller vet hur den sitter och hur man därmed får bort den?

Gert Swenson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 00:18

Gert Swenson:

Hej, hade en Yanmar YSE8 i min Tur 80. Det måste vara kylvattenutloppet från cylinder och topp till avgasslangen du avser. Om jag minns rätt så var det rostfria slangstusar och en vanlig kylvattenslang 12/16 mm på min maskin. Jag förmodar att din slang är en gummislang med skyddshölje av flätat stål och med pressade slangkopplingar. Gummislangen torkar och spricker med tiden (vilket inte syns under skyddshöljet) vilket vanligtvis orsakar läckan. Jag skulle prova med att såga isär de pressade slangkopplinagarna och dra loss slangen och sedan ersätta den med en kylvattenslang och rostfria slangklammor. Lycka till! Gert Swenson SXK Vk Tekniska kommitten