Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2022-07-01 - 15:23
Är miljödiesel farligt?

Ronny Ericsson:

VP har på sin hemsida gett en del råd om biodiesel som fått mig att undra hur jag ska hantera frågan, ska jag följa VPs instruktioner och tömma tanken inför vintern (jag har 180 liter)"köra igenom" min 3 cyl 28 hkr segelbåtsmotor med "vanlig diesel" (och vad är det?), kanske miljödiesel som säljs på Statoils sjömackar? Ett klargörande från tekniska kommittén om miljödiesel, biodiesel och hur de förhåller sig till OKQ8s Eco-diesel med råd om hur man bör göra vore välkommet. Jag har skummat alla hemsidor jag kan komma på och har förstått mindre än jag behöver. Det borde finnas en sanning som man kan gå efter i höst, jag har svårt att föreställa mig dunkar med tusentals liter miljödiesel i båtägarnas garage i vinter och tusentals båtägare som försöker lista ut var man köper "vanlig diesel" sedan man fattat vad det är? Ronny Ericsson (Kolla VPs hemsida)

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars-Göran Sandgren:

Läste nyss en fråga med svar på Drevias forum om bränsle. kika in där! /L-G
bengthallgren
Senast inloggad: 2022-03-27 - 16:37

Bengt Hallgren:

Jag har kollat vilka bolag som har miljödiesel vid sina sjömackar. Några bolag har via telefon meddelat att de inte har eller kommer att sluta med miljödiesel. Jag kan inte garantera att uppgifterna är riktiga men Du kan se resultatet av min undersökning på http://www.asort.se/bat.htm och klicka på miljödiesel.
Christer (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Christer:

Jag har en ny Yanmar i min båt och vart lite ororlig då jag läste en artikel i tidningen Båtliv i våras om att garantier inte skulle gälla om man tankade med Bio Diesel. Mailade därför Yanmar och fick nedan svar. ----- Alla dieseloljor som du som privatkonsument har tillgång till har några procents inblandning av RME (t.ex. rapsolja). Detta är inget som vi kan komma ifrån och bedömer vi i branschen inte menligt skall påverka din motor. Det som man avhandlade i artikeln i Båtliv var rena RME-bränslen d.v.s. bränslen som till uteslutande del består av vegetabiliskaoljor. Detta framkommer inte av texten. Kör vidare på citydiesel och var noga med att se till att bränslesystemet är fritt från vatten. Vatten är ett betydligt större problem än de procent RME som bränslet innehåller. Det man kan tänka på är att inte toppfylla bränsletanken innan vintern utan istället lämna tanken med endast en mindre mängd bränsle kvar för att sedan på våren tanka upp med fräscht bränsle (helst från en pumpstation på land med stor omsättning). Tappa ur bottensatsen på tanken för att få bort eventuellt kondensvatten och montera sedan nya filterelement på vattenavskiljarefiltret och på motorn. ------ Så jag ser inget annat råd än att tömma tanken. Men jag skulle vilja ha svar på en del frågor om Bio Diesel Så en test gjord av Båt Tekniska Nämnden på hur den sk Bio diesel påverkas i olika miljöer, kallt, varmt, plasttank, rostfri osv.... skulle sitta fint Och vad är det för skillnad på att förvara dieseln i en tank i garaget, den borde rimligtvis bli lika dålig där eller? Kan jag då blanda ut den gamla med ny diesel och använda den? Hur mycket ska blandas i så fall?
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Gunnar S:

Jag har alltid varit helt övertygat om att diesel inte åldras, till skillnad från bensin. Stämmer verkligen Yanmars rekomendation om att tanka tanka "fräsch" diesel från en pump med stor omsättning? (OBS, tankar och pumpar som står länge kan få problem med vatten och bakterier, men det är en annan sak)
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Båttekniska (BTN) håller på och undersöker detta med bl.a. Volvo-Pentas bränsleexperter. Vi återkommer så fort vi fått information angående rapsoljeinblandad diesel och förvaring i tankar under vintern. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, BTN
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Anders:

I senaste numret av Båtliv, 5/2007 kommer dom med ett tillrättaläggande och lite förklaringar. Och mycket tyder på att dom hade för bråttom, eller saknade egna fakta när dom skrev i förra numret om biodiesel. (En båttidning skall inte ägna sig åt kvällstidningsjournalistik, tycker jag). Hursomhelst, deras nätupplaga av tidningen saknar ofta dom artiklar som finns i papperstidningen, så jag kan inte ge några länkar.
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Senaste numret av SBU:s Båtliv ger ändå en bra information om detta. Nyttig läsning/bra artikel om vad man kan göra för att motverka bakteriebildning. BTN ämnar ändå att återkomma beträffande ärendet via Volvo-Pemta:s bränsleexperter. Hälsningar Stefan Kindeborg, BTN
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan Kindeborg, BTN :

Bifogar följande råd från Volvo-Penta:s bränsleexperter. *Fyll upp tanken inför vintern *Dränera/sug tanken på hösten efter det att motorn stått stilla några dagar så att vattnet fått settla sig *Byt filter (samtliga) *Dränera/sug tanken en extra gång på våren innan uppstart av motorn. Diesel som säljs i sverige innehåller max 5% rapsmetylester(RME) och ska inte kunna orsaka några problem såvida det inte finns vatten i tanken. Bränslet skall uppfylla EU normen EN 590. Min kommentar: Om det finns vatten kvar i tankar och avskiljare kan det alltså bildas "gegga". Viktigare än någonsin tycks det alltså vara att suga ur tanken på ev. kondensvatten när RME är inblandad. Det finns väldigt bra sugpumpar på Hjertmans, Erlandssons eller Biltema. Har själv använt en sådan i över 10 år. Se bild. Hälsningar Stefan K
Bifogade filer
goran
Senast inloggad: 2022-05-04 - 07:56

Göran:

Hej Stefan K, Har du lust att beskriva närmare hur du suger vatten ur tanken, tack. Hälsningar Göran
Stefan K, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan K, BTN:

Hej Göran och övriga! Jag kan bara hänvisa till hur jag gjorde i min tidigare Contrast 33, och nyss i min helt nya Dehler 34DD där dieseltanken ligger helt åtkomlig under salongskojen. Fullt medveten om att det finns båtar där tanken är svåråtkomlig (borde ändras isåfall). - Lossa VDO-givaren i tanktaket(en av skruvarna ska vara extralång så att den C-formade mutterstycket på undersidan kan hanteras) - Lys med en smal ficklampa och sök efter lägsta punkten där vattenbubblor kan tänkas ansamlas. - Stoppa ner sugpumpens smala sugrör och pumpa försiktigt vacuum. Jag har kanske sugit upp max. 1-2 liter diesel inkl lite vatten. Lys o kolla igen. Hela operationen är enkel och har kanske tagit nå´n halvtimme. Kan verkligen rekommendera sugpumpen på bilden som jag har haft massor av nytta av till allt möjligt (till motorolja/bromsolja/glykol m.m.) När det gäller större båtar som jag har erfarenhet från bränsletankar i t.ex. SjöV-lotsbåtar. Där så ska det alltid finnas en manlucka/inspektionslucka och en "kofferdamm" med åtkomlig kikkran. Kofferdammen är en nedsänkt del(några liters volym) på tankens lägsta punkt där vatten o smuts kan samlas. Där sitter också en liten kikkran i botten som kan öppnas för att enkelt ta bort kondensvatten m.m. En kofferdamm kan vara en lämplig åtgärd på en "svåråtkomlig tank". Det kräver dock lite utrymme under tanken. Tyvärr så är många fritidsbåtar helt annorlunda byggda och ofta klart ogenomtänkt beträffande tankrengöring och motorservice. I och med problemen med nya bränslen och allvarliga säkerhetsproblem i och med detta så bör man absolut överväga att ändra tankinstallationen om tanken inte går att kontrollera/rengöra. Det kanske blir den vettigaste investeringen man gjort? Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Bifogade filer
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tomas:

På Drevias hemsida säljer man två olika kemikalier, GrotaMar 71 och StarTron, som man hävdar gör ren förorenade dieseltankar, respektive förebygger problem med bakterietillväxt, om jag fattat rätt. Har någon några erfarenheter av dessa -- eller av andra liknande produkter ? Fungerar de ? Finns några nackdelar ? Bör man hälla det i sin halvfulla, oåtkomliga, långt ner placerade dieseltank över vintern ? Själv funderade jag kring miljöpåverkan, de är antagligen giftiga men förbränns kanske. En bekant berättade dock att oljebolagen använder tonvis i sina bergrum där man lagrar bränsle, bergrum som även innehåller mängder med vatten !