Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Vinterförvaring av gummijolle

Bertil Ågren:

Kan man vinterförvara gummijollen i båten? Tål en gummijolle minusgrader?

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:15

Lars-Göran Sandgren:

Kan inte tänka mig att det är några problem. Vi har förvarat vår Bombard på oisolerad vind i 20 vintrar utan problem. Jag lägger ut den och pumpar lätt så att inga ytor kan klibba ihop och inga veck bildas. Förmodligen störst risk när det blir varmt på våren.
Gunnar Berndtson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:15

Gunnar Berndtson:

Hej, Du har fått ett bra svar från en läsare och det vill jag instämma i. Det går bra att ha gummibåt (av PVC) hoplagd i sin säck förvarad i minusgrader också men i båda fallen bör man vara försiktig när man rullar ut den på våren. Välj en solig dag och låt den ta till sig solvärme eller lägg den i rumstemperatur över en natt. När Du pumpar upp bör den få anpassa sig något dygn innan Du pumpar upp den till fullt tryck eller används. Om man lägger jollen i båten och den får plats inombords, på däck eller under båten uppumpad går detta utmärkt. Se bara till att den inte hamnat på skarpa hörn eller beslag när den "säckar ihop" för det gör den när utomhustemperaturen sjunker. Man behöver sålunda inte minska trycket till viloläge. Det sköter naturen om. En kall gummibåt är känslig för nötning i vecken och bör behandlas med stor varsamhet. Tänk också på att göra ren den ordentligt på hösten och gärna ge den en insmörjning med specialmedel som finns i välsorterade affärer som säljer gummibåtar. Om den ligger på däck så lägg gärna över en press eller skynke som hindrar UV-strålning. Det förlänger livslängden. En välskött gummibåt kan fungera i 20-30 år utan problem med läckage men man bör då och då byta membranen i ventilerna. Finns som reservdelar. Lycka till!
Björn J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 13:15

Björn J:

Men utpräglad paranoija riktad mot alla så kallade "ohederliga element" som enligt min mening smyger runt i vinteravfolkade hamnar bör man absolut ta hem såväl gummibåtar som annan eftertraktad utrustning vintertid, och dessutom stöldskyddsmärka densamma på ett bra och permanent sätt! Gummibåtar har ju visat sig vara populära inte bara hos båtfolket utan även hos tjyvar och hälare och andra med luddiga åsikter om vad som är "ditt och mitt".