Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 16:46
Vinterförvaring

M Bohman:

Så är det dags igen att förbereda för vintern. Förra året hade jag min motorbåt inomhus, denna vinter tänkte jag ha den i sjön. Tänkte investera i en elektrisk avfuktare. 1. Vad bör jag göra för att skydda motorerna (2 st Penta TAMD70E9) mer än att byta olja? Ska man ha någon form av uppvärmning i motorrummet etc? 2. Jag har vattenburen värme (eberspächer)med 10% glykolblandning, klarar detta vintern utan sönderfrysning? 3. Toa med septitank, häller man i glykol i toastolen? 4. Antar att man tömmer ur sötvattentanken, men det kan ju fortvarande finnas vatten i rörledningarna som kan frysa sönder eller? Tacksam för fina tips.

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej, Jag har de senaste vintrarna haft min segelbåt i vattnet och regelbundet använt den vilket möjligen ställer lite högre krav än om båten skall ligga helt stilla. Båten ligger på Västkusten/Göteborg men ligger i vatten som fryser och är ganska sött vilket lär ge en hårdare och starkare is än fruset saltvatten. För att hålla fukten borta så kör jag konstant två små 200 W så kallade frostvakter på full effekt. Anledningen är att erhålla en högre temperatur inne i båten än utanför. I och med denna lösning så har jag mellan 1/11 och 1/4 aldrig haft en luftfuktighet över 40% i båten (när den inte har använts). Detta är tämligen tort och ger garanterat inget mögel ombord. Som förstärkning till dessa har jag en 2 kW värmefläkt(fabrikat El-björn - alltså en lite seriösare modell) som står i 1 kW läge och är ställd på 6-7 grader. Går temperaturen under 6-7 grader så startar denna fläkt. Som reserv så använder jag båtens dieselvärmare som står på cirka 5 grader. Blir det riktigt kallt går således båda frostvakterna, värmefläkten samt dieselvärmaren. Jag har hittils inte haft under 4 grader i båten någon gång. På detta vis fryser inget i båten, motorn mår bra och alla genomföringar, toaletter, pumpar m.m. behöver ingen annan tillsyn än vad man normalt ändå gör på våren. Och så för att svara kort på dina frågor; - Fundera på värme istället för avfuktning. 1. Värme är bra - men inte nödvändigt. Jag värmer dock. 2. Min åsikt är att 50/50-blandning är vad man skall ha. Då fryser det först vid -40 grader vill jag minnas. 3. Värme istället för glykol. Kör du utan värme så måste du ha glykolblandning i toan, tömma pumpar, hälla glykol i alla genomföringar så inte ventilerna fryser och säkert på några andra ställen också. 4. Värme som sagt... annars måste du tömma allt på vatten. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ligger i sjön hela året. Kör tills isen blir för tjock. Har ingen elvärme konstant inkopplad. Tömmer allt vatten ur tankar och varmvattenberedare. Kopplar en liten kompressor på slangen som är ansluten till färskvattenpumpen utgång, och blåser ut vattnet ur systemen, öppna en kran isänder, upprepa ngr. ggr. När systemen är tömda öppnar jag alla kranar. Fyller alla avstängningskranar på skrovgenomförningarna med glykolblandning. Pumpar ur toan, stoppar ner en "veke" av pappershandukar som suger upp resterande vatten i botten på toan, ev. vatten dunstar bort. Vill inte ha glykol på pumpar och packningar. Det finns flera "skolor" om genomgångarna. En del lämnar kranarna öppna, när det fryser, det fryser "inifrån" och isen pressar ut vattnet ur rör, slangar och kranar. Har alla ventiler öppna för ventilation, inga problem med fukt inombords. Jag litar inte på att det finns ström att tillgå till frostskydd. Värmer upp båten dagen innan jag går ut. Efter vinterturer öppnar sjövattenfiltret, stänger sjövattenintaget och "kör" ut sjövattnet, fyller på i filtret med glykolblandning, stannar motorn när blandningen passerat "igenom". Öppnar sjövattenintaget ett ögonblick så att kranen fylls. Ser till att batterier alltid är fulladdade och att all ström är bruten. Bild: Vrångö i sikte.
Bifogade filer
Mikael B (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 18:15

Mikael B:

Tack för ditt uttömmande svar! 1. Har aldrig själv fyllt på glykol i sjövattenfiltret så jag undrar om det är koncentrerad glykol eller 50% utspätt. Hur många liter går det åt och hur lång tid tar det ungefär? Jag har som sagt 2 motorer på 300 hk vardera, hur många liter går det åt per motor tror DU? 2. Varför öppnar du sjövattenintaget ett ögonblick för att fylla med saltvatten? Det är ju glykol i slangen fram till kulventilen, eller? 3. Du fyller alla avst.kranar på skrovgenomföringar med glykol. Hur då? Man måste ju då lossa alla slangklämmor och slangar och hur får du då dit glykolen? Har bl.a septitanksgenomföring, låter inte kul att lossa slangen till genomföringen.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

1. Glykolblandning till -15 grader (sällsynt att det blir kallare på bästkusten). År det kallare så blir det ingen "sprängverkan" av vattnet. Häller i tills jag ser att glykolfärgat vatten kommer ut ur avgasröret. Min motor är "bara" på 50 hk, åtgång ca 2 liter. Åtgången är beroende på värmeväxlarens storlek och avgassystemet diametrar. 2.Eftersom kulventilen är stängd "står" det sjövatten i slang och ventil. Öppnar ett "ögonblick" för att fylla slang och kulventil med glykolblandningen som trycker ut sjövattnet. 3. Jo, jag lossar slangarna och häller i glykolblandningen via tratt. Min septitanken ligger under vattenlinjen och tanken töms med länspump som mynnar ut ovan v-linjen. När tanken pumpats tom behöver ingen mer åtgärd vidtagas. Där något kan frysa sönder, fyller jag med glykolblandning.