Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Vinter i Sjön!?

Torbjörn Thufvesson:

Hej, Jag funderar på att låta min segelbåt ligga kvar i sjön nästa vinter. Det är en modern Elan, och ligger i Stockholm/ Täby. Det vore värdefullt att få några tips från någon som gjort så fler säsonger. Vad är största riskerna? Vad skall man tänka X-tra på?

Gantika
Senast inloggad: 2013-11-25 - 16:57

Jörgen:

Det enklaste är väl plusgrader inne i båten och isfritt runtom. Vi ligger i fjärde vintern på rad nu, inga som helst problem.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Gunnar S:

Har legat i sjön (Sthlm)varje vinter sedan -92. Under förutsättning att isen alltid ligger still (gör den inte det, byt plats) gör den ingen skada på skrovet. Strömbildare är helt onödigt, låt båten frysa fast. Plusgrader inne i båten eller inte är en smaksak. Har man det inte på land, varför i då i sjön? Själv värmer jag normalt inte upp båten när hon är fastfrusen. Den största risken är issprängda genomföringar. Att lita på uppvärmning är farligt - tänk om en jordfelsbrytare/säkring går, eller att det blir strömavbrott en natt då det är -20. Då fryser det fort! Jag fyller genomföringen (har byggt om båten för detta och har bara en gemensammt vattenintag för motor och toaletter under v.l. Alla avlopp mynnar ut ovan v.l.)) med glykol på sådant sätt att även kulan är fylld med glykol. Sedan kan jag sova lugnt. Om du inte kan/vill fylla med glykol, lämna ventilerna öppna så att isen kan expandera uppåt och neråt och isolera genomföringarna med rock-wool eller liknande. Tänk på att de flesta försäkringsbolag friskriver sig från isskador och kan ha förhöjda självrisker under vintermånaderna. Pantaenius och Svenska Sjö är mig veterligen de enda som ens diskuterar ersättning om din båt sjunker pga is.
Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Per :

Hej, Har använt min motorbåt året runt sista 10 åren. Här i Bohuslän är det väldigt sällan vattnet fryser så isen är inte några problem. Och skulle de frysa så har det ingen betydelse för skrovet. Det viktiga är att inte ligga på öppna ställen där isen kan flyta iväg och dra loss förtöjningar. Eftersom jag använder båten att åka i och bo i även på vintern så är alla system igång. Färskvatten och sjövatten i värmeväxlarna finns kvar och inget är urtappat. Båten är försedd med ett vattenburet värmesystem och jag håller en grundvärme på 5 - 10 grader genom en elpatron. Ett måste är att man har någon kontroll på att strömmen inte "går", t ex en lampa som någon kan titta till. Genomföringarna på båten är antingen över vattenytan eller en halv meter under så det har aldrig varit några problem med fruset vatten i dem. Synd att inte fler utnyttjar vintern, speciellt här på västkusten. Det är väldigt sällan vattnet fryser, de flesta hamnar har tillgång till el, gott om plats och ingen hamnavgift! Hälsningar Per
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Anders J:

Jag har gjort ungefär som Gunnar S, bara en genomföring under vattenlinjen (fast diskhoavloppet i mitt fall, försett med en dubbelkonisk koppargenomföring frpn OZ), tilloppet över vattenlinjen med slang in under båten bredvid roderskäddan. Ingen förbränningsmotor, inget kylvatten eller annat trams, men det vet ni ju redan... 200 W frostvakt under sittbrunn, för att söäkerställa att självlänsarna hinner tina före snön i sittbrunnen smälter. Har nog aldrig någon vinter haft så torr och fräsch luft i båten på vintern, naturligtvis för att den ligger fritt exponerad för vinden. Båten ligger infrusen vid en betongponton med jag har hittills inte sett att den frusit fast, det är en vattenspalt runt skrovet runt om. I april, när ni andra ligger under pressenningen så ska jag ut i ytterskärgården!
Bifogade filer
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ja fyller mina bottenkranar med glykol och har dom stängda. Litar inte på att elen fungerar utan daglig tillsyn. Ingen värme ombord. Värmer upp båten dan innan jag skall ut. Länk: 2 bilder från min tur idag. http://klotterplanket.marinan.com/customer/marindisc.nsf/ cb8472d64af0058cc1256c4d00585bfc/ 6FF4B8DA74583100C125711C00753F2A?OpenDocument
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Då jag inte bara förvarar båten i sjön på vintern utan också aktivt använder den så känns varianten med att fylla glykol i alla genomföringar inte relevant. Att släppa ut en massa glykol inför varje färd lockar mig inte. Lösningen jag har valt är att jag stänger alla genomföringar när jag inte är i båten. I båten har jag två stycken 200W frostvakter som står på konstant. Orsaken till detta är att jag alltid vill ha det varmare i båten än vad det är på utsidan. På så vis blir det riktigt riktigt torrt och fint inne i båten. Hygrometern går ytterst sällan över 50%. 2 gånger 200 W klarar inte av att hålla båten på cirka +5 grader som jag vill ha som säkerhet för att inga delar av båten skall frysa. Därför har jag kompletterat med en El-Björn värmefläkt (helt i plåt) som står på 1000W-läget och med termostaten på 7 grader. Med totalt 1400W effekt inkopplad har jag inte glidit under 6,1 grad under de tre vintrar denna "installation" har nyttjats. I båten finns dessutom en värmepanna (Ebersrächer) som är fast installerad för primärt när man är ute och seglar. Denna pannas termostat står på 5 grader och är således tänkt att enbart starta vid elavbrott av något skäl. Båten är försedd med larm som ringer och skickar SMS vid inbrott. Detta larm är parallellkopplat med ett relä som sluter vid strömavbrott. Blir det strömavbrott så larmar båten således omedelbart. Orsaken är att den inte ligger så att jag lätt kan se till den varje dag. Båten är en 42-fots segelbåt där skrovet och där är av balsasandwich. Lösningen är inte den billigaste man inte heller på något vis dyr om man redan har en värmare i båten. Fördelarna är att båten alltid är tillgänglig och mycket torr och fin inuti. Jag behöver, om jag inte vill, bära hem något. Allt som ligger kvar ombord mår minst lika bra där som om jag hade burit hem det och förvarat det hemma. Båten ligger vid en flytbrygga på Västkusten i en hamn där det hittils alltid har fryst några veckor varje vinter (frös i år fast runt 15 januari och släppte för cirka 10 dagar sedan). Båten fryser då fast och den enda effekt detta ger är att när hon niger på grund av vind och svall som rör isen så skavs cirka 1 kvadratdecimeter av bottenfärgen bort just i vattenlinjen vid fören. Epoxin som ligger bakom bottenfärgen uppvisar ingen direkt skada. Utmed skrovsidorna eller i aktern syns ingen påverkan på bottenfärgen mer än att den skit som sitter på bottenfärgen efter sommaren är borta efter vintern. Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hej Thomas Mängden glykol/vatten blandning som rymms i bottenventilen och slang till vattenfiltret är under 1 dl. Blandat till 15 gr.C. Några större mängder glykol går inte åt under en säsong. Endast sjövatten till motorn är "i gång" under vintern.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Lasse, Om man använder båten 5-10 gånger under vintern och har 5 genomföringar plus motorn med dess kylvattenintag så blir det lite glykol och om inte annat en massa jobb att fylla i glykol varje gång (jag antar att du lossar på slangarna, häller i glykol, och sätter tillbaka slangen). Och då motorn ändå inte töms så behövs ändå värme och därmed inte glykol i genomföringarna. :) Mvh. / Thomas.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Gunnar S:

Det just problemet att fylla en massa genomföringar med glykol som gjorde att jag plastade igen alla genomföringar under V.L. (sammanlagt 12 st!) och drog ihop alla intag till ett enda centralintag som försörjer motor, bägge toaletterna och sjövatten till pentryt. Alla avlopp mynnar ut över V.L. Så om jag tar en vintertur behöver jag bara fylla en enda genomföring (< 1 liter) med glykolblandning och tappa ur sjövattendelen på motorn. Toaletterna pumpar jag bara 'torrt' genom att suga in luft i dem istället för sjövatten. Den skvätt vatten som står kvar har aldrig ställt till med problem även om det fryser. Jag är däremot osäker om vanliga båttoaletter tål den typen av vinterkonservering, jag Lavac vacuumtoaletter som pumpas med en vanlig länspump av membrantyp. Hursomhelst tar en återställning till fryssäker båt efter en vintertur bara 20 min. Vilket gör att vi använder henne från och till så länge isen medger det.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Hej Thomas Jag var lite "otydlig" i svaret ovan, det är endast motorintaget som användes på vintern, övriga konserverade och avstängda. Nu när tempen ligger runt nollan, och jag skall använda båten inom några dagar, så räcker motorns restvärme att håll frostfritt. (Ljudisoleringen är bra värmeisolering.)Glykolen fylls på via sjövattenfiltret, lossar locket trycker ner en slangstump i intaget, blåser ut vattnet och stänger kranen, fyller slangen från bottenintaget till filtret med glykolblandning, öppnar kranen vattennivån sjunker ca 15 cm och fyller kranen som därefter stängs. Tidsåtgång under 5 min.
Bifogade filer
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Utöver att jag finner det omständigt att fylla glykol i genomföringarna (att plasta igen dem är förvisso attraktivt men det får bli på nästa båt...) så är ytterligare ett skäl att inte slabba med glykol att jag har värme på i båten. På det viset mår det som är kvar i båten mycket bättre i form av stabil temperatur, absolut ingen fukt och inga problem med att vatten i någon pump eller rörkrök fryser och spränger något. Mvh. / Thomas.
STURE (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

STURE:

Jag har visserligen min andra stålsegelbåt. Den senaste har legat i sedan 1978. Den tidigare i kanske 30 år och gör det förmodligen fortfarande. Jag skulle vilja kontra med att fråga varför man ska dra upp?? -Av tradition? Gamla träbåtar måste upp annars tar de in vatten på våren då nåten vidgats av den torra luften som blåser på skrovet över isen. Men en plast eller stålbåt?? - Finns det någon bättre vagga en isen? Perfekt anpassad eller hur. Och det blåser aldrig minus 15 gradiga vindar UNDER båten – tvärtom – där finns ingen is – alltså är det alltid plusgrader – nära noll precis under isen, men längre ner är det plus. Dessutom är de största skadorna vid av o påmastning – det slipper du också. - Att skydda ventiler har du fått många tips om här – så varför tveka. Självklart råder varven folk att dra upp – Det är ju en del av deras levebröd. Ps Jag har en stortriss också – den ligger infrusen vid sidan av mig – jag lyfter bara av utombordaren och går därifrån. Där finns inga genomgångar :o)
Nisse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Nisse:

Ok, det var mycket om genomföringar och så men vad händer med skrovet? Även plastskrov drar väl åt sig vatten och är det inte så att vinteruppläggningen ger det en chans att torka, åtminstonde till viss del. Vad händer med beväxtning? Sötvatten resp. saltvatten? Jag har i Travemunde sett en Neptunus som legar i vattnet i 3 år och var full av blåsor under vattenlinjen. Nisse
Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Per:

Hej Plastbåtar som ligger i större delen av året bör ha genomgått en epoxibehandling av skrovet. Skrovet blir då helt tätt under vattenytan och suger inte åt sig någon fukt. Vanligtvis så tas båten upp någon gång under året för rengöring och bottenmålning, då är det också lämpligt att se över zinkanoder, propellrar och roder. Eventuella skador på bottenbehandlingen kan också åtgärdas. Som jag upplever det sker den mesta beväxtningen under sommarmånaderna, så lämpligt tidpunkt för bottenrengöring bör vara innan vintersäsongen börjar. Hälsn//Per
Nisse (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Nisse:

Hej. Ref. epoxibehandling. Duger det med 5 lager Gelshield 200? Behandlar just nu min båt med det och har funderingar på att ligga kvar i isen nästa år. Nisse i Roslagen
Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Per:

Hej Nisse, Har ingen egen erfarenhet av just detta fabrikat. Men görs behandlingen efter tillverkarens beskrivning fungerar det helt säkert. Det viktigaste är att skrovet är rent och torrt när epoxin läggs på. Hälsn/Per
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Min brors Stigfjord 27 (ej epoxibehandla) har legat i sjön i >15 år året runt. Vid försäljninings-besiktningen fanns inget att anmärka på skrovet förutom isskador på propellern.
Jörgen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Jörgen:

hej det verkar onekligen vara mycket att tänka på innan man bestämmer sig för att lämna kvar båten i sjön under vintern..och frågan infinner sig då genast..är det värt besväret ? //jörgen
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Jörgen, Om du gör som jag har beskrivit ovan så är det inte så speciellt mycket att tänka på att göra. När du väl har en plats med el-anslutning och har ordnat värmen i båten är det bara att förtöja båten och koppla in elen (värmen). Sen är det klart. Att vara ute och segla på vintern är en upplevelse som måste upplevas för att man skall förstå hur mycket det livar upp vinterhumöret. Så JA! Det är värt massor att ha båten i sjön! Mvh. / Thomas.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Visst är det värt det. 3 minuters snöskottning av båten innan losskastning. 2 minuters vinterkonservering vid hemkomst. Flyttat båten ligger utan 230 volt. På dagens tur, i -5 grader, fick jag se årets första strandskata på västsidan av Galterö i dag. Snön ligger i fantastiska drivformationer på öarna. Svårt att se fläckarna i bergen. Inte en nöjesbåt i sikte. Nu är skärgården som vackrast.
Bifogade filer
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Ett tillbud inträffade i veckan på en större segelbåt, vinterliggare i Göteborg. Ett från Jula nyinköpt oljefyllt fläkt elelement antände durken, elementet plastsvep nersmält. Kraftiga rök och sotskador. Elementet stod uppställt enl. bruksanvisningen.
Adde (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Adde:

Hej Börjar också att fundera på att ligga ihela vintern. Ser ut som att fler och fler gör det varje år. Jag tänkte isåfall att ligga i utan el och värme, då det inte finns att tillgå. Frågan är: Kan jag isåfall som en tidigare insändare skrev, ha B.Ventilerna helt öppna? Då har isen någonstans att ta vägen! Det enda jag isåfall behöver göra är att tömma på glykol på salt va delen. Är detta OK???
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Att ha öppna bottenventiler är jag tveksam till. Om de ligger så lågt att du får in vatten i slangen så finns risk att isen propparflödet uppåt i slangen och utåt genom genomföringen och sen sprängs ventilen av vatten som ligger i själva ventilen och inte har hunnit frysa. Dessutom har du alltid hotet att en slang spricker eller släpper och då ventilen är öppen har du fri vatteninströmning vilket inte är så roligt om du inte befinner dig i båten just när det händer. Utan el och värme så vill jag rekommendera att köra med stängda ventiler och fylla dem med glykol eller suga ur allt vatten ur dem och lämna dem enbart fyllda med luft. Mvh. / Thomas.
Gunnar S (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-26 - 00:51

Gunnar S:

Thomas skriver: "Att ha öppna bottenventiler är jag tveksam till. Om de ligger så lågt att du får in vatten i slangen så finns risk att isen propparflödet uppåt i slangen och utåt genom genomföringen och sen sprängs ventilen av vatten som ligger i själva ventilen och inte har hunnit frysa" Jag är tveksam till Thomas resonemang. För det första är det inte troligt att vattnet fryser i själva genomföringen då vattnet under isen håller någon plusgrad. Däremot fryser ventilen och slangen som du säger - men isen kan expandera nedåt. Däremot kan vattnet i kulan inte expandera åt något håll om ventilen är stängd. Och fryser det då... Det har gjorts försök med stängda och vattenfyllda kulventiler i frysboxar - med sprickbildningar som följd. Utan tvekan skall man gör som du säger (och även jag i tidigare inlägg) och fylla genomföringar och kula med glykol och sedan stänga. Men om man av någon anledning måste lämna båten tillfälligt med frysrisk är jag övertygad om att det är säkrare med öppna ventiler. Att slangar och dylikt skall vara i toppskick så att inte de börjar läcka är ju självklar - även på sommaren.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Kom att tänka på sumloggen, som är vajerdriven, den har jag "glömt" i alla år jag legat i på vintern. Ibland går inte loggen på vintern, vajern troligtvis fastfrusen. Vad kan livslängden vara på plastslangen och vajern?