Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Vingköl

Hans Helgesson:

Söker efter erfarenheter/jämförelser av vingköl kontra "vanlig djup" köl. Enligt vissa tillverkare (tex Hanse) skall deras vingkölar ha i princip samma prestanda (dvs höjdtagningsförmåga)som det djupa kölalternativet. Enligt Google har i princip samma fråga dryftats tidigare på Forumet (2004-08-21), men frågan är bortrensad - det hade varit väldigt trevligt om det gick att söka bland gamla frågor :) tacksam för erfarenheter, ev referenser till artiklar etc /Hans

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Om att söka bland gamla frågor. BTN har beställt arbetet att komplettera Forum med en sådan funktion. Kopia av den speciella, gamla frågan kommer här: Vingköl 2004-08-21 15:59 Llennart Lundström lennart.lundstrom2@bredband.net Är spekulant på en Scanner 38 med vingköl. Vilka nackdelar har en vingköl jämfört med en konventionell köl? Fördelarna är ju helt klart grundgåendet, men hur fungerar det med vingköl i praktiken. Tacksam för era erfarenheter /Lennart -------------------------------------------------------------------------------- Inkomna svar: 2004-08-22 18:11 - Vingköl 2004-08-23 09:17 - Ankare 2004-08-23 13:56 - Ref ankare? 2004-08-23 15:30 - Ritningar 2004-08-24 09:20 - Ankare 2004-08-24 11:34 - Teori 2004-08-25 09:05 - Vänta! 2004-09-16 17:37 - Vingköl 2004-09-19 17:37 - Vingkölens funktion Vingköl 2004-08-22 18:11 Lennart Lundin lundin.lennart@telia.com Ska du inte ägna dig åt kappsegling med optimala kryssvinklar så välj gärna vingköl om inte den är extremt grund dvs mindre än 1,65 m. Är den närmare 1.80 så kan du gå kanalvägen till Medelhavet. Ytterligare en fördelar är att båten blir lägre vid upp-pallning och att den står stadigare om du tänker måla botten i tidvattenområden... En förutsättning är givetvis att vingens utformning är rätt avseende på motstånd,lyftkraft mm. Jag har sett exempel på att man helt enkelt monterat en kraftig plåt under avkapad köl och det var inte så lyckat... Ankare 2004-08-23 09:17 Lars larslindborg@hotmail.com Om man tänker efter så ser- och fungerar en vingköl som ett danfortankare. Skulle man köra på grund på en snadbank eller en lerbotten och man får hjälp av en annan båt att bogseras loss kommer båten att tippa lite grann och kölen gräva ner sig i botten. Dett sker oberoende om man drar den framåt eller bakåt. Försöker man i stället att luta båten, så ökar också djupgåendet. Den enda chans som jag ser det att komma loss är att få fast en lina långt ner på kölen, så om man dra bakåt så lyfts akten upp och hindrar därmed vingen att gräva ner sig. Man kan kort säga att om man kört på grund med en vingköl, så blir man sittandes där! Ref ankare? 2004-08-23 13:56 Hasse Svedberg Lars! Är det du skriver från egen erfarenhet eller har du någon referens till det de skriver? Ritningar 2004-08-23 15:30 Tord tord.berglund@fserv.com Lennart har du ritningar eller tips på hur man skall utforma dessa vingar på kölen. Tacksam för svar Ankare 2004-08-24 09:20 Lennart Lundström lennart.lundstrom2@bredband.net Lars Ankarteorin har jag svårt att att till mig...Vet inte om du själv råkat ut for 'danfort effekten' men det för mig låter det som en ren teori. Vad jag var ute efter var om det finns någon med erfarenhet av att segla en båt med vingköl och kan jämföra dess för och nackdelar med en konventionell köl. /Lennart Teori 2004-08-24 11:34 Lars larslindborg@hotmail.com Jag erkänner att 'danfort effekten' är teoretisk, men för min del är den så trolig att jag undvikit att köpa en båt med vingköl. Det har hänt vid några tillfällen att jag legat i en hamn med lerbotten och vattnet sedan sjunkit under natten vilket gjort att det varit mycket svårt att komma ut. Vänta! 2004-08-25 09:05 Hasse Svedberg Jag har sett båtar i engelska hamnar vid ebb djupt sjunkna i lera, både med dubbelköl och enkel. Tyvärrr så djupt sjunkna att det inte gått att avgöra om någon hade vingköl. En vingköl sjunker troligen inte lika djupt. Det är aldrig något problem med lyftkraften när vattnet stiger. Vingköl 2004-09-16 17:37 Stefan stefan.kindeborg@telia.com Men hallå...! Vingköl sattes på R12:or för att kunna få ett större djupgående och därmed bättre kryssegenskaper när båten kränger. Vingarna var även något nedvinklade och definitivt inte lämpade för sliptagning. Man fick alltså ett större djupgående under segling utan att R-Regeln "såg" detta. Hela idee´n är ju att vara en "Rule-Cheater" som så mycket andra tricks, på idag nästan utdöda konstruktionsklasser typ "R-Regeln", IOR m.m. Jag förstår överhuvudtaget inte varför "vingar" har monterats på "vanliga båtar". Vill man ha en större massa i kölens nedre del så är det mycket bättre att förse den med en strömlinjeformad bulb. Syftet kan vara att minska djupgåendet framförallt på "semesterbåtar" och eller att öka kölens rätande moment så att båten blir styvare eller så att man kan öka segelytan. Nu är ju visserligen vingarnas utformning på "vanliga båtar" mer av karaktären "bulb"...men varför.. Övertygad att det mer handlar om "Magi&Marknadsföring" än praktisk nytta för båtägaren. mvh Stefan, Tekniska, Sörmlandskretsen Vingkölens funktion 2004-09-19 17:37 Ulf Bergenlid,SXK båttekn.nämnd Vingkölens funktion beskrivs bl.a. i "Principles of yacht design" av L. Larsson och R.
hassesan
Senast inloggad: 2011-10-20 - 11:26

Hasse:

Jag har seglat en 39 fots Bavaria charter båt i Grekland med ving köl i hårt väder och det var ingen tevlig upplevelse. Vingen sög ner båten i vågdalarna och bromsade farten markant.
Kristian Wale (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 09:54

Kristian Wale:

Hej Hans, Jag har en Sweden Yachts 36 med vingköl och har under 18 år testat med flera olika utformningar men har inte funnit rätt form ännu. Mina erfarenheter är följande: - Vingarna ger bra höjdtagning på kryss men ger motstånd som begränsar farten. - På halvvind bromsar vingarna kraftigt särskilt vid krängning. - Vid undanvind i sjögång bromsar vingarna vid hög fart så att surfning blir begränsad. - Vid hård krängning överstegras vingarna och ger ett markant motstånd som medför broachar. - Jag har med tryckuttag på vingarna mätt tryckfördelningen på de olika sidorna under segling. Mätresultaten är märkliga och svårtolkade. Hälsningar Kristian