Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Vattenlinje

Henrik:

Hej! Äger en segelbåt där jag inte är nöjd med "vattenlinjen", epoxi, bottenfärg och stripeningen följer inte den verkliga vattenlinjen. Är det någon som vet ett bra sätt att markera den verkliga vattenlinjen. Tacksam för svar.

Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:56

Georg:

Min båts vattenlinje var för låg. Så här gjorde jag, efter att båten tagits upp på land och skulle vårutrustas. Först tittade jag hur den verkliga vattenlimjen gick, dvs. var gick smutsranden. Därefter måttade jag c:a 3 cm lodrätt ovanför smutsranden och markerade med spritpenna. Sedan satte jag maskeringstape på ovansidan 'spritpennelinjen' och c:a 7 cm nedanför (beroende på hur bred vattenlinje jag vill ha). Man får göra lite abrowinscher där skrovet inte är lodrätt. Kika på hur brett det var tidigare, hur grannarna har gjort etc. Nu slipade jag försiktigt mellan de två raderna maskeringstape och strök med en epoxiprimer. Därefter målade jag med bottenfärg (Mille Extra) 2 ggr.. Jag fick nu en vattenlinje som ligger på båda sidor om vattenytan och ingen beväxning på linjen. Varje vår slipar jag vattenlinjen lätt och målar den 2 ggr. Fungerar utmärkt sedan 1999.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:56

Tomas:

Köp, eller låna, ett modernt roterande laservattenpass som kan rita upp en horisontell "virtuell vattenyta" åt dig. Förutsätter att båten står vågrätt dock. Då är det relativt enkelt att få linjen att förefalla vara lika bred och rak längs hela båten, trots lutande och buktande ytor. För några år sedan gjorde jag samma sak på ett mer primitivt sätt -- en gammal diaprojektor monterad på ett stadigt stativ. "Bilden" i projektorn var en bit svart diafilm med en tunn skåra i, gjord med skalpell. Fördelen var dock att varken båten eller projektorn behöver stå exakt vågrätt -- man siktar in den tunna projicerade ljuslinjen efter behov. Nackdelarna var dels svårt att få en skarp linje, dels att det måste vara mörkt ute. Kräver visst tomt utrymme runt båten. Man kan också rigga upp två långa raka brädor horisontellt och parallellt på samma höjd några meter från båten och sikta över dessa. Så lär man ha gjort förr. Tar ännu mer plats. Använd inte vanlig maskeringsteip -- den härdar fast efter bara nån dag eller två. Använd sk fönstermaskeringsteip istället, den är blå och kan sitta kvar i två veckor utan att fastna permanent. Finns både smalare kräppad för kurvor (nåja) och bredare för mest raka linjer.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 02:56

Sambal:

Jag gjorde så här - med en vattenslang som förlängt vattenpass. Jag hade en bra punkt i stäven och en i aktern där jag visste var den verkliga vattenlinjen skulle ligga. Med ett vanligt vattenpass i sittbrunnen såg jag till att båten stod absolut rakt i tvärskeppsled. Sedan följde jag denna bruksanvisning. Skaffa en genomskinlig vattenslang, gärna något längre än båten samt en medhjälpare. Håll vattenslangens båda ändar mot skrovet något över den önskade vattenlinjen i stäven (eller aktern) och fyll slangen med vatten men lämna någon/några decimeter tom i ändarna. Be medhälparen hålla den ena änden av slangen mot skrovet så att vattenytan i slangen ligger vid den önskade vattenlinjen. Gå försiktigt med den andra änden (och en tumme som propp) till aktern och kolla att vattenytans nivå stämmer med din tänkta vattenlinje även där. Om inte så står båten inte horisontellt i långskeppsled och måste justeras. När stäven och aktern är på samma höjd enligt ytorna i slangens båda ändar är det bara att ta ett steg i taget utmed skrovet, försiktigt sänka/höja din ände av slangen tills din medarbetare markerar att nivån i den änden är korrekt och då sätta av en mätpunkt vid din ände. Det gör inget om du spiller lite. Däremot ska du inte ha en för klen slang eftersom ytspänningen då gör att ytan "sugs fast" mot insidan av slangen. Förresten kan du också kolla att båtan står horisontellt i tvärskeppsled genom att dra slangen under kölen och se om vattenytan hamnar på samma ställe relativt den gamla vattenlinjen (eller den aktuella smutslinjen) på mitten av skrovet.