Hoppa till huvudinnehåll
jerker.hanson@…
Senast inloggad: 2019-07-24 - 18:07
Vattendropp från kölen

På min Semona från 1974 har jag under åren haft ett antal småskador framtill på kölen. Jag har plastat igen,lagt på t ex tjärepoxi och målat med bottfärg. Det har funkat så vitt jag kunnat se.

När jag nu tog upp båten fanns det (som ofta) en mindre skada framtill på kölen efter grundkänning. Det nya är att det nu droppade ut vatten från genom skadan, totalt kanske några liter. Efter ett dygn var det obetydligt dropp kvar.

Jag undrar om vattendroppet från kölen tyder på någon mer omfattande skada som bör utredas och åtgärdas? Jag vet att all plast drar åt sig vatten under sommaren, men ... 

Om höstarna har det alld funnits kanske 1 liter vatten i ett utrymme i kölen som ligger bakom blykölen. Det har jag torkat upp genom en liten lucka under motorn och  så har det fått ventilera under vintern.

I våras tillkom att det kom upp lite vatten i kölsvinet intill en krampa som är fäst i blykölen sammanlagt kanske 2 liter under säsongen. Jag tänkter mig att krämpan rostat något och att lite vatte från plasten trängt ut. Jag har tagit bort krämpan och tänkte plasta igen i vår.

Tacksam synpunkter!

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-23 - 22:04

Är blykölen inplastad? I så fall kan vatten och frost ha vidgat spalten mellan bly och omgivande plast så att flera lite vaen ryms där. Dessutom kan vatten tränga vidare upp till den plastade ovansidan av kölen och sippra igenom där in i kölsvinet.

På en Ballad jag haft var det så. Jag kapade bort hela nedre kölframkanten av plast i en triangel med c:a 30cm sidor. Sen klädde jag in det hela med skivor och plastduk, och satte en en kupevärmare att värma det hela under några måndadet för att torka. Sedan plastade jag tillbaka den ursprungliga formen med massor av lager med glasfivermatta och polyester, samt avslutade med epoximålning.  Det blev tätt.

Problemet är i huvudsak estetiskt. Även ett vattenskadat laminat som omger en blyköl håller att segla med, åtminstone tills stora delar går att plocka bort för hand med morakniv. Men då är antagligen dags att skrota båten i alla fall.

/Magnus

 

 

jerker.hanson@…
Senast inloggad: 2019-07-24 - 18:07

Tack för info! Ja, blykölen är inplastad och jag kan gott tro att detär som du beskriver. Jag tar väl bort en del av köle så att det får rinna ut,låter torka under vintern och plastar igen så gott det gå i vår. Att få det helt torrt,helt igenom tror jag inte är möjligt. Jag får väl vara observant på om plasten är lätt att dra bort - det är den inte än.