Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2020-09-18 - 10:50
Varför dubbelköl på Bavaria 30 Cruiser?

Sambal:

En god vän till mig har köpt en Bavaria 30 Cruiser med dubbelköl. Foto på kölen bifogas detta inlägg och nästa. Jag har väntat på att någon båttidning skulle jänföra den här kölkonstruktionen med den andra versionen till samma båt, som är av mer konventionell typ och betydligt mer djupgående. Men eftersom jag inte hittat en enda rad någonstans - inte ens när båten presenterats - måste jag be om din hjälp. Varför har man gjort en dubbelköl? Blir lyftverkan bättre med denna konstruktion? Eller blir lyftverkan bättre fördelad i längsled? Hur kan avdriften påverkas? Om det inte finns några allvarliga nackdelar med denna dubbelköl - är det kanske sådana vi ska önska oss när vi byter båt nästa gång? Litet djupgående är ju något vi alla önskar oss, eller hur?

Kjell (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Kjell:

Tandemköl är knappast någon nyhet. Det finns en hel del att hitta på nätet(sök på Tandem keel). Jag bilägger en lista på några länkar längst ner Tandemköl användes av Americas Cup båtar redan i slutet på 1800-talet! Den verkar även förekomma på någon av de AC-båtar som nu är aktuella, bl a båten från Nya Zeeland. De finns på båtar från Etap och en engelsk båt från 70-talet - Sadler 34 - hade tandemköl. Iden är uppenbar: Man vill åstadkomma stor lyftkraft i kombination med liten våt yta och litet djupgående. I de försök som jag läst om verkar tandemkölen vara något sämre än en vanlig fenköl men - som jag läste någonstans - helt OK för en vanlig crusingseglare. Förlust i lyft (kryssförmåga) måste ställas mot värdet i mindre djupgående. Det finns även rapporter som talar om mindre benägenhet att slingra sig mm. Ser fram mot en rapport från din granne. Tandemköl verkar vara förbjuden i en del konstruktionsklasser. Ett sätt att komma runt det är att flytta rodret föröver och låta det även fungera som ett element som ger väsentligt bidrag i lyftkraft. Det finns även andra varianter t ex "cunard"-konfigurationer med en liten fena framför kölen med uppgift att ordna strömningen kring kölen jfr vingarna på J37 Viggen och JAS. http://boatdesign.net/forums/attachment.php?attachmentid=2091 http://www.heymanyachtdesign.com/in3a.html http://boatdesign.net/forums/archive/index.php/t-1058.html http://www.americascup.com/en/acmag/features/index.php?idIndex=0&idContent=5365
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tandemkölen satt på ett fåtal Sadler 34 som bygdes mellan 1988 och 1990. Dentestades i Monthly Yatch Magasine och var av typen Collins Tandem Wing Keel med en vingbredd på 140 cm längst ner. Konstruktionen gjorde att båten blev mycket stadig och inte behövde revas lika tidigt som samma båt med djupköl.

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Tademköl har framgångsrikt används på moderna konstruktioner t.ex. den välbyggda Etap 37s, som tyvärr inte tillverkas längre. Den har visat sin styrka i olika kappseglingar främst i Frankrike, Belgien och Storbritannien i början av 2000 talet. Den sägs ta bättre eller lika bra höjd som konventionella kölbåtar och är snabb på undanvind. För cruisingseglaren, inte minst i svenska slkärgårdar, har den också fördelen djupgåendet minskas från 2 m till 1.3m med tandemkölen. Tyvärr tillverkas Etap 37 inte längre eftersom de köptes upp av Dehler som hade för avsikt att fortsätta tillverkningen men Etapbåtarna liksom Najader och andra Orustbåtar blev helt enkelt för dyra att bygga med den höga kavlitet som de hade. Försök att få tag på en begagnad Etap 37 med tandemköl som förutom att det är en snabb och välbyggd båt också är oceanklassad och osänkbar på grund av sitt dubbelskrov.