Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Vård underhåll inredning

mikael:

Hur vårdar jag min lackade teak inne,har sett tendens till grånande tunna ådringar.Kan man olja eller möbelpolich?

Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 23:05

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Om inredningen är lackad kan det bli problem om Du har påfört olja och senare vill göra en mer genomgripande omlackering, särskilt om Du använder tvåkomponentlack.
mikael (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 23:05

mikael:

Tack Ulf för svaret .Tänkte mig om jag oljar så koserverar det lacken.Om oljan kunde förena sig med lacken och gå in i porerna så att elastigheten ej tappas.Man vill ju behålla finichen .Det är väldigt tråkigt om lacken grånar och flagnar.Fast det måste förmodligen vara oljebaserad lack för att det skulle funka.Lacken ser idag ut som den var torr på ytan liksom matt.Att börja lacka mera lager vågar jag inte . Rädd för ett sämre slutreseltat
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 23:05

Ariane:

Hej Mikael. Bot finns mot grånande inslag i lackad teak. Men det krävs ett visst mått av arbete! Under ombyggnad av min båt har jag vid flera tillfällen konfronterats med gråa ytor. Inte bara olackade utan även sådana där lacken börjat att spricka eller tidigare varit för tunnt pålagd. På stora ytor har jag försiktigt slipat med maskin (180-papper)och dammsugit. Flera timmar senare, när dammet fallit till durken, torkat av med först T-sprit och sedan med "klibbduk". Sedan strukit med Int. Goldspar halvmatt, speciellt avsedd för träinredningar. Den första strykningen utblandade till 50% med lacknafta, nästa med 25%, resterande ren fernissa. Jag har lackat med 6 lager. Mellan varje strykning har jag slipat med finare papper, dammsugit, väntat, torkat osv. 500-papper är nog det finaste jag använt men 360 brukar räcka. Min fotlist samt trägarnering runt sittbrunnen, homogen teak, tidigare betsad och med massor av gråa ocoh djupa reflor. Slipade ner med maskin, strök två ggr med Intertox, sedan sju (7) ggr med linoljelacken "Le Tonkinois". Samma sak där, dammsuga, torka av med T_sprit och klibbduk. Den här lacken behöver många timmar på sig för att torka/härda innan slipning kan ske och hela behandlingen tog närmare 3 veckor från start. Men bra blev det! En lack jag gärna rekommenderar. Skall jag göra om proceduren, kommer jag först att behandla virket med fabrikatets Bio-olja. Produkten hittar Du här: http://www.letonkinois.se/ . Carlmagnus.