Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
trasigt grepphandtag i teak

helena:

Har denna sommaren köpt en misil 2. På första seglingen knäcktes ett av de teakhandtag av som sitter på däck. Jag skrev ett mejl till Hallberg Rassy och frågade om de tillverkade kopior till försäljning men de hänvisade mig till en snickare som dessävrre nu har semesterstängt. Har någon råkat ut för ett liknande missöde och lyckats reparera skadan till övrekomligt pris? Jag hittade färdiga teakhandtag på hjertmans (båtaffär) men de hade ju inte samma dimensioner som mitt orginal. Då uteslöt jag att jag skulle kunna köpa ett av dem... Har en fråga till. När teakhandtaget knäcktes så befarar jag att det kan ha förskjutits i läge. Det sitter ett likadant handtag på undersidan av däck, som då blir rufftaket. Undrar om däcket är av sandwich-kontruktion på misil 2 och att den lilla förskjutningen kan ha orsakat möjlighet till läckage? Är taket på misil 2 av sandwich-konstruktion kan ju fukt tränga in mellan de olika lagren och hur får man bukt med ngt sådant? Tackar på förhand om någon har goda råd!

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 21:54

Seawolf:

Du kan byta till grabbräcken av aluminium (Rör plus hållare) från t.ex. HJertmans. På det sättet har jag bytt på både en ballad och en annan båt. Gamla hålen kan användas, och de ger båten ett fräscht utseende som är underhållsfritt.
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 21:54

L Petersson:

Att försöka reparera skulle jag inte satsa på, svårt att lita på hållfastheten sedan. Jag skulle i stället, om inte marknaden har samma teakräcke, satsa på antingen rostfritt eller aluminium. Om det är sandwichdäck vet jag inte, Misil är ju en rätt gammal konstruktion, vald till Årets Båt en gång. Varför inte skruva bort grejerna och titta efter, särskilt som läckage inte helt kan uteslutas. För tidigt att måla f-n på väggen och planera för fuktsanering tycker jag, lycka till,
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 21:54

Björn J.:

Jag tycker att det låter som ett bra vinterprojekt, att slöjda nya grabbräcken i teak med de gamla som mall. Vad jag tycker mig läsa mellan raderna i Helenas fråga är att hon vill behålla båten i originalskick, eller så nära sådant som möjligt, och då kanske det inte ser så roligt ut att ersätta handtagen med sådana i aluminium eller syrafast, även om det är mer praktiskt och håller bättre. Moderna grabbräcken i metall kanske inte harmoinerar med båtens detaljer i övrigt, om ni visste vad det ser illa ut ibland med sådana stilbrott. Om man befarar fukt i båten kan ju en avfuktare hjäpa till under uppläggninssäsongen, iallafall på en plastbåt, en avfuktare i en träbåt kan ju däremot bli "för bra" och man kanske kan få torrsprickor i skrov och kanske även i inredningen.