Hoppa till huvudinnehåll
jason@barbanet
Senast inloggad: 2024-02-10 - 09:22
Teakvård

Jens Andersson:

Hur vårda teakbeklädnad på sittbrunnstofter, -durk och badbrygga? Någon säger inte alls, det blir grått men so what. Lack funkar dåligt(?) och olja smiter på kläderna? Andra säger självklart ska det ytbehandlas? Vad är best practise? /j

tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Teak, placerad utomhus, skall vara grå är min åsikt. Allt annat skapar bara en massa jobb i onödan för ett icke fullgott resultat (om man inte har väldigt gott om tid). / T.
Hans Bolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Hans Bolin:

Sikkens Cetol från International (http://www.yachtpaint.com/sweden/default.asp) och Jotun Benarolja fungerar alldeles utmärkt att "fernissa" teak med. Har använt det i många år med helt tillfredställande resultat. Teakdäck skulle jag dock behålla "gråa" för halkskyddets skull. MVH Hans
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Stefan K:

Hej! Vill man ha teaken i snyggt skick så kan jag verkligen rekommendera Höveling Golden Teak. Det är en teakinpregnering (inte teakolja). Finns hos t.ex. Martinssons Båtbyggeri, Orust. Börja med att tvätta teaken "trä-ren" med Snappy Cleaner(akta aluminiumdelar). Mycket effektivt är det. Teaken blir helt "natur". Sedan ska den torka. Påför sedan Golden Teak med pensel. Resultatet blir riktigt fint och man behöver sedan bara putsa lite med sandpapper tvätta med såpa o bättra kanske en gång/år. Seglarhälsningar Stefan Kindeborg, ordf. BTN
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Stefan K:

Ytterligare en bild på teakdelar behandlade med Höveling Golden Teak. Utseende efter 2 säsonger. Den guldgula kulören har blivit något mer ljusbrun efter 4 säsonger. Lättskött o snyggt är det tycker jag. //stefan k
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt Wannerheim:

Har använt Snappy Cleaner för rengöring av mitt teakdäck och tycker att det bokstavligen talat är att slänga surt förvärvade pengar i sjön. Det går att få lika rent, men med mindre jobb och bara en 20-del av kostnaden, med grönsåpa. Riktigt fint blir det med Klorin, men det är lika miljöovänlig som Snappy och en del andra undermedel. Hövelinge Golden Teak verkar dock vara ett intressant medel för efterbehandling.
Thomas Michélsen (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Thomas Michélsen:

Jag provade ett par år obehandlat på grabbräcken. Men den obehandlade teaken samlade smuts/alger och när jag bärgade storseglet i fuktig väderlek fick seglet fula svartgrå fläckar. Därefter provade jag Benarolja. Snyggt till att börja med men dålig hållbarhet. Vad är det egentligen som talar mot att fernissa??? Thomas
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Stefan K:

Hej, Bengt ock Thomas; Golden Teak ger i princip samma halkfria yta som obehandlad teak. Fernissa som ger en blank & hal yta som fukt kryper under så fort man får en skada. Jag har dock fernissat rorkulten (teak) 6 ggr och den har hållit sig fin i många år. Först gjorde jag den trären med Snappy-borstning. Rorkulten är f.ö. den enda del som jag kan tänka mig med fernissa. Mina teakräcken har jag behandlat med Snappy Sealer som har fantastiskt bra hållbarhet och ger räckena ny-utseende. Att grönsåpa skulle fungera lika bra eller bättre än Snappy(oxalsyra) är inte min erferenhet. Grönsåpan är dock jättebra som tvättmedel för årligt underhåll av Golden-Teak ytan. Jag har inte lagt ner speciellt mycket tid på teaken och ändå frågar folk om teaken är helt NY på min 23 år gamla Contrast 33(nu såld). När jag ser hur folk sliter hårt varje år med lossnad fernissa, gammal Owatrol och teakolja m.m. så känns det obegripligt märkligt att man fortfarande framhärdar att dessa behandlingar är bra. Enligt Ingemar Martinssons Båtbyggeri ska man aldrig olja teak utomhus. Det skapar mögel och andra problem för träet. Vill nå´n titta mer hur teaken ser ut på Contrasten så titta på länken; http://salongtherese.se/contrast33.html Bläddrade i tidningen Praktiskt Båtägande igår att man har en lite artikel om just Snappy och Höveling Golden Teak.... Lite kul, men fler har tydligen upptäckt detta. Seglarhälsningar Stefan K, ordf. BTN, numera Dehler 34
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Sambal:

1. Vem är återförsäljare för Höveling Golden Teak? 2. Vet du om den säljs även i Sthlms-trakten? 3. Hur är den att applicera? Jag har under några år använt Hempels teak sealer (har numera bytt namn till bara teak oil, dumt nog). Den är extremt lättflytande, om man arbetar med pensel så sprätter det små, små oljedroppar överallt där man inte vill att de ska hamna. Den kryper dessutom under maskeringstejpen, vars klister den löser upp. Är Höveling Golden Teak möjligen bättre att jobba med?
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Sambal:

Jag funderar allvarligt på att fernissa vissa teakdetaljer med tvåkomponentsfernissa i stället för den teak sealer jag använt hittills. Vad händer om det finns rester kvar av sealern när jag lägger på fernissan? Skulle vara skönt att slippa slipa allting trärent igen...
curtn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

curtn:

Hej Sambal, Enligt mina erfarenheter är tvåkomponentfernissa inte så lämplig på trä utomhus just genom att den är så hård. Hårdheten och därmed slitstyrkan är annars tillgångar - jag har parkettgolv och trösklar lackade med tvåkomponentfernissa i mitt hus. Ännu i dag, efter många år, ser ytorna ut som nya - de är varken repade eller gulnade. Tvåkomponentfernissa fäster också väl på gammal fernissa och andra lacker om de är gamla nog - nyare ytor kan däremot resa sig. Utomhus tenderar emellertid tvåkomponentfernissa gemom sin hårdhet att spricka om träet sväller vilket leder till att mer vatten kan tränga in med ännu mera svällning av träet och så småningom flagning av fernissan.
Stefan K, ordf, BTN (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Stefan K, ordf, BTN:

Hej, Sambal! Golden Teak säljs iallafall av Martinnsons Båtbyggeri, Orust. Vet inte om det finns andra som säljer detta, jag har iallafall köpt av honom. Här är webbsidan med info om tyska Höveling "Golden Teak". http://www.martinssons-batbyggeri.com/sealer.html Appliceringen sker med pensel. GT är "vattnig" i konsistensen. Jag har strykt på detta utan använda maskeringstejp. Det är lätt att torka av med thinner om man spiller på gelcoaten. När man stryker på impregneringen så suger teaken upp detta direkt och det rinner alltså inget. Teaken ska vara helt torr och ev. lätt putsad/ruggad med sandpapper så att teakytan kan suga upp. (Gammal teakolja eller fernissa måste vara avlägsnad). Tvätt med grönsåpa och årlig påföring ger ett väldigt trevligt & fräscht utseende. Jag har hittills inte använt något bättre. //Stefan K i Nyköping
Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:34

Stefan Holmgren

Träffade en amerikan som talade sig fra för SKKENS    först "teak" behadling och därefter stryka över med "clear".

Resultatet blir som snyggt lackad teak som är så vanligt på aerikanska båtar,när det gäller t ex. relingslister.

Hävads vara väldigt "underhållsfritt" och enkelt att hålla snyggt, jämfört med lackad teak, som är en ömöjlighet.

Är det någon som har erfarenhet a detta från SIKKENS?

 

Bertil Klevner
Senast inloggad: 2021-10-09 - 16:15

Har någon använt SIOO Marin teakimpregnering eller någon annan liknande behandling,  vattenglasbaserad , på teakdäcket? Det vore intressant att få ett oberoende omdöme, - kan det vara ett sätt att förlänga äldre teakdäcks livslängd?