Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Teakdäck-underhåll

Stephanie:

Det tycks finnas så många sätt att underhålla teakdäck. Om vi tar bort det helt oacceptabla med högtryck och en lätt slipning efter ett antal år, så vad förslår expertisen? Har någon ett nästan perfekt däck efter låt säga 15 år? Välkomna med råd!

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Prova detta Forums sökfunktion. Sökord: teak Ämnesområde: Alla (Anvisningar om "sökord" för äldre frågor finns för närvarande endast på Båttekniska nämndens startsida, men skall införas på Forums startsida.)
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Seawolf:

Teak Sealer heter en polymersoppa som jag har använt i flera år på dels badplattformens teak, dels på en teaktrall i sittbrunnen. Jag följer inte beskrivningen i hela deras program, utan slipar med 180-papper på en excenterslip under vintern, och lägger sedan på ett lager Teak Sealer med en svamp. Det går åt förvånansvärt lite, en stor burk lär räcka till däcket på en 10-metersbåt i minst 3 år. Det tar sen flera veckor innan soppan polimeriserat och blivit hårt. Teaken ser nytillverkad ut och håller sig en svensk sommarsäsong i det skicket. (Man skall ha regnskydd och helst någotsånär dammfritt under den tiden) Eftersom Sealern hindrar den vanliga oxidationen av teakytan försvinner ingen teak under säsongen. Vid slipningen med 180-pappret går man bara ned i förra årets sealer och kanske precis fram till tekamaterialet, så totala avverkningen på ytan bedömer jag vara mindre än bara vad sol- och vattenoxideringen skulle orsakat utan Sealern. Under de c:a 8 år jag använt denna metod har jag inte kunna märka någon direkt avverkning av detaljernas tjocklek. Och teaken ser ny ut, år efter år.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Sambal:

Även jag använder en teak sealer sedan många år. Av fabrikat Hempels. Den har nyligen bytt namn till "Teak oil" fast innehållet är identiskt. Jag använder den till teaken ovanpå sittbrunnssargen, till relingslisten och grabbräckena på rufftaket. Jag håller i stort sett med Seawolf i omdömet. Men är inte odelat positiv. 1. När man använder sealern på renslipat underlag kan man behöva lägga på minst 5 lager för att få en tillräcklig slityta. 2. Då måste man lägga varje lager vått-i-vått och torktiden är ingalunda några veckor utan högst ett dygn. 3. Sealern har extremt låg viskositet. Man kan t ex inte använda vanlig pensel eftersom sealern då sprätter iväg i osynliga droppar. 4. Om ytan är vertikal kommer sealern att rinna. Det hjälper inte att använda maskeringstejp eftersom sealern löser upp klistret i tejpen. 5. Den sealer som rinner ut på topcoaten syns inte förrän den torkat. Då är den stenhård. Kräver nästan rubbing för att kunna tas bort. 6. Det lösningsmedel som finns i sealern kan man bli lite snurrig i skallen av. Man jobbar ju med näsan ganska nära. Men i övrigt blir det en yta som ser trevlig ut, som känns trevlig (när den torkat) och som inte spricker eller gulnar! Om något parti grånar under säsongen är det lätt att lägga på lite mera sealer bara där, utan att skarven syns. Fördelarna överväger, m a o...
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Nu är jag inte speciellt mycket för teakdäck (av en rad orsaker). Hursomhelst det finns en tysk teakimpregnering som heter Golden Teak som är väldigt bra. Har detta på mina teakbitar som består av winschplan och badplattform m.m. Det behåller teakens gyllengula yta. Detta är alltså ingen olja. Teakolja anser iallafall Ingemar Martinsson vara olämpligt. Jag har använt Golden Teak i 4 säsonger och är helnöjd. T.ex. Martinssons Båtbyggeri säljer iallafall detta. http://www.martinssons-batbyggeri.com/ Har tydligen använts av båtvarv på Orust i många år. Hälsningar Stefan K, ordf. BTN
Bifogade filer
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Sambal:

Hej Stefan Kan du ange ungefär hur Golden Teak uppträder och hur man applicerar den, jämfört med min beskrivning av Hempels Teak Sealer? Behövs slipning? Hur ofta? Hur många lager efter renslipning? Rinner lätt eller inte? Torkar fort eller ej? Kan man bättra på fläckvis utan att det syns? Osv, osv. PS Jag tycker din teak är för gul - föredrar en mer mörkbrun nyans. Men smaken är ju delad...
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Lars-Göran Sandgren:

Ja smaken är delad.. Själv tillhör jag skolan om obehandlad teak. Men den ska inte vara smutsig eller ha grön algpåväxt. Möjligen kan jag acceptera behandlad teak om det endast smärre detaljer på båten, grabbräcken mm. som är av teak. Ett rent silverfärgat teakdäck är en fröjd för ögat. Skurat lätt med lagom mjuk levang på tvärs, med saltvatten utan tillsatser ger den fina lystern. Saltet minimerar den gröna påväxten, mås- och kråkspillning påskyndar, enligt mina erfarenheter. Har ett 25- årigt däck som åldrats och slitits med värdighet. ..men som sagt - smaken är olika. //LG
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Seawolf:

Den Teak Sealer jag använt kallas 'Snappy' och skiljer sig nog från Hempels. Kan inte jämföra, för jag har bara provat Snappy's. Men den är mycket dryg, använd som jag beskrev, och det räcker med en påläggning med svamppensel efter finslipning. Den ena nackdelen egentligen är att den kräver veckor för att hårdna. Men sen är det ett resultat som får teaken att se nytillverkad ut och som varar hela sommaren....
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Magnus:

kan ju vara snyggt. Men utan olja då och då torkar den och spricker till slut har det sagts mig. Är inte detta rätt? magnus
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Lars-Göran Sandgren:

Jo det sägs att i och med att teak är ett fett träslag - så ska man tillföra olja. Jag är ingen expert - jag kan bara konstatera att mitt teakdäck är - visserligen slitet - det används ju - men det har inga sprickor. Jag kan ju inte tänka mig att olja är fel - men vill man ha den silvetfärgade ytan får man vänta tills oljan torkat in innan den återfås. Har man oljat däck riskerar man också att få slitna partier där man går - vilket inte är så trevligt. Det finns många skolor och jag propagerar inte för någon. Jag skrev tidigare saltvatten utan tillsatse. Är det hårt smutsat så är en skvätt grönsåpe utmärkt, dessutom miljövänligt tror jag. Var och en tillämpar det man tror på, hur mycket underhåll man vill lägga ner och vad man tycker är snyggast. Det kan till och med vara vackert med ett vällackat däck - speciellt på traditionella motorbåtar. Halkrisken bedrör jag inte. Klorin är ett medel som återger teakens färg nästan som ny. Miljöpåverkan kan nog diskuteras dock. Jag hörde härom dagen av en båtsnickare att Snappy går hårt åt teakdäcken. Jag kan värdera det men det gäller troligen det första behandlingsmedlet - inte sealern. //LG
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Lars-Göran Sandgren:

Korrigering av sista stycket: Jag hörde härom dagen av en båtsnickare att Snappy går hårt åt teakdäcken. Jag kan INTE värdera det men det gäller troligen det första behandlingsmedlet - inte sealern.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Magnus:

innehåller ju natriumhypoklorit. Inte direkt miljövänligt naturligtvis. Läste på innehållsförteckningen på ett par andra medel 1)teakförnyare - innehöll natriumhydroxid; i dagligt tal lut och 2) teaktvätt - innehöll oxalsyra. det verkar svårt att hålla sig med annat än grånad teak med gott miljösamvete...
Stefan K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:14

Stefan K:

Svar till Sambal! Golden Teak läggs på med pensel. Tunn nästan vattnig vätska. Spiller man på plasten så är det bara att torka med torr trasa. Detta är en impregnering. Alltså ingen olja. Först tvätt med svamp och såpa. Efter torkning lätt putsning med 400 papper. Sedan stryks detta på. Torkar på några timmar. Väldigt enkelt är det. Ny teak blir lite "gyllengul". Efter några år så blir den mer åt det ljusbruna hållet som du ser på bilden på mina winschplan. Som sagt var titta på; http://www.martinssons-batbyggeri.com/ Använder även Snappy Sealer (väldigt bra det också) på mina grabbräcken, men tycker Golden Teak passar bättre på teak som man ska gå på. Grabbräckena i teak är sedan 1983. Folk frågar mig ofta om dom är helt nya. Det här med oxalsyra&lut det gör man bara en gång när man vill ha helt trärent som nytt. Väldigt effektivt är Snappy:s rengöring som helt klart "sliter" på teaken. Men det är ju liksom meningen. Precis som slipning. Golden Teak & Snappy Sealer på mina få träbitar passar mig iallafall, jättesnyggt blir det o jag gillar mer segling mer än massa underhållsarbete.. //Stefan
Bifogade filer