Hoppa till huvudinnehåll
Bjorn Josefsson
Senast inloggad: 2023-11-14 - 15:17
Skrovskada under vattenlinjen

Björn :

Hur allvarlig är en plastskrovskada på bogen 2cm x 10cm, 3 mm djup, en bit under vattenlinjen? Skrovet är mkt kraftigt men jag tänker på plastpestrisken på sikt. Båten är tänkt ligga i sötvatten till juni-12, och därefter tas upp för spackling, epoxy och grundmålning. Är det någon vits med och möjlighet till provisorisk lagning/tätning under vattnet t.v? Björn

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Björn Ingen bra idé att ta upp båten i juni 2012 för behandling om du tänker använda båten sommaren 2012. Det sämsta du kan göra är att stänga in vatten i skrovet med epoxy. När du blästrat eller på annat sätt gjort rent skrovet bör du mäta med fuktmätare för att förvissa dig om att det är torrt. Är det inte torrt kan det ta flera månader att torka ut skrovet. Samma sak gäller din skada. När jag epoxybehandlade min båt blästrade jag tidigt på hösten och den fick torka hela vintern med bland annat infravärme för att sent på våren när den var torr epoxybehandla den. Varför inte ta upp på hösten 2011 och göra rent skrovet då? Fuktmätare finns att hyra på SXK Västkustkretsens kansli. Hälsningar Ove