Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-17 - 17:28
Septictank - installation

Björn:

Hej. Har monterat en septictank i min motorbåt. Tidigare fanns det endast en manuell toalett med tömning rakt ut i vattnet varför jag nu har installarat en septictank med membranpump för tömning och en ny eltoalett. Min undran gäller dragning av alla rör till tanken. Som på många andra moderna båtar är det mycket svårt att komma åt med rördragningar och mitt fall är det i stort sett omöjligt att komma över durkhöjd varför vi har varit tvungna att installera avloppslangarna från utkast till membranpump vidare in i septictanken och därefter upp till toaletten, under vattenlinje nivå. Hela vägen fram till övre delen av septitanken så ligger montaget under vattenlinjen. Kommer detta att fungera eller kommer septictanken vid öppning av kulventilen vid utkastet att vattenfyllas? Kommer membranpumpen att stoppa sjövattnet? Finns det någon lösning på ett sådant montage som mitt? Med vänlinga hälsningar

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Björn Jag har samma installation som du, min pumpen håller ganska tätt, men jag har noterat att det kan komma in vatten om jag glömmer att stänga bottenventilen en längre tid. Jag stänger alltid bottenventilen till utkastet. Hälsningar Ove