Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Rostfri skruv i aluminium

Kent:

Hjälp! Jag ska lossa mina fötter till mantågsstöttorna för att lägga ny sikaflex och eliminera vattenläckage. Fötterna är monterade med två rostfria försänkta M8 spårskruvar från utsidan genom fotlisten i gängade hål i mantågsfoten, förutom en genomgående skruv med bricka och mutter under däck. Problemet är att jag inte får loss skruvarna som är gängade i aluminiumet. Någon som varit utför detta och som har bra tips på hur man bäst får loss dem?

Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Roger Ryberg:

i spårskruvar får man, som du kanske vet, med en borrsväng med en mejsel i. Går inte det är det nog vinkelslipen och nya fötter som gäller, att borra ur sådana skruvar är inte lätt.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Björn J.:

Prova med 5-56 eller WD-40, det är inte säkert att det tränger ned i gängorna, men det kan vara värt ett försök. Vänta minst 15-20 minuter så att medlet kan tränga ned ordentligt. Värme kan ju utvidga aluminiumet också, men det kan ju också skada däcket eller skrovet, då man måste använda rätt så mycket värme. Jag vet inte om jag vågar rekommendera det... men jag lossade en gång en r/f bult gängad i aluminium genom att utsätta den för vibrationer från en slagborrmaskin... men som sagt "sker på egen risk"... Vinkelslip på insidan av båten låter våldsamt, prova med en "Dremel" eller liknande minimaskin och ett stort antal kapskivor! Några olika förslag, inget av dem kanke är jättebra... men de ger kanske ideér som leder till en lösning..
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN. :

Sökning i detta Forums arkiv gav bl a följande svar: "Fastärgade mantågsfästen 04-11-15".
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Anders:

Jag har precis samma lösning på mantågsstöttorna. Jag fick loss EN skruv förra året, gav sedan upp. Det tog 1 timme med WD40 och slagskruvmejsel. Med värme kan det lossna lättare, men det krävs så mycket att plasten kan ta skada. Skruven och mantågsfoten var i övrigt i nyskick, men ärgen gör att det sitter som berg. Med slagskruvmejsel behöver man ett bra mothåll mot stöttan. Vi var två personer, den ene slog medan den andre höll en tung bräda mot stöttans insida. Se till att skaffa exakt rätt storlek på kraftbitset så kan du återanvända skruven.
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Tomas:

Cocacola har faktiskt funkat för mig en gång -- men många säger att det inte hjälper ett dugg. 5-56 eller motsvarande under mycket lång tid, upprepade behandlingar under 3-4 timmar eller tom 2 dagar, har också hjälpt.
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Stephanie:

Om man ändå är igång med att ta loss samtliga mantågsfötter i gjuten aluminium så passa på och byt till rostfritt. Alla vet väl att rostritt och aluminium inte trivs ihop - särskilt inte vattenbegjutna delar. Släng dessa fötter och montera nya i rostfritt - stöttorna fastnar inte, skruvar fastnar inte och därtill blir stöttornas infästning starkare.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Sambal:

Man måste inte byta mantågsfötterna till rostfritt bara av skälet att de rostfria skruvarna fastnar. Det finns (fanns?) ett utmärkt medel mot detta som såldes på mässorna och i butikerna, åtm för några år sedan. Detta använder jag alltid när jag använder rostfri skruv i aluminium, t ex alla skruvade beslag på masten och bommen. Tyvärr minns jag inte produktnamnet och har inget hemma just nu. Men det såg ut som en liten injektionsspruta av plast och innehåller en kletig, silikonliknande massa. Den sades vara framtagen av Nasas rymdforskning och har två kompletterande egenskaper: dels ser den till att skruven inte skruvar upp sig själv av t ex vibrationer. Dels blir det ingen korrosion. Man smörjer in skruvens gängor och sedan slipper man problemet. Jag har provat detta i ca 5 år och är mycket nöjd. Om inte just den här produkten finns kvar så finns det säkert någon annan motsvarande. Kolla med t ex Benns. Vaselin fungerar också men saknar den låsande effekten.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Magnus:

förebygger korrosionen. Man använder ju ex-vis rostfri skruv i mkaströr av alu. silikon eller fett eller ngt annat som bildar ett skikt mellan metallerna gör att de klarar sig
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Anders:

Vid arbete med telemaster, där det förekommer rostfria skruvar i aluminium förordar många kunder att man använder Gleitmo, som finns i ett par varianter. Sök detta på Google. Någon form av svar får du. Jag har en NOA täckställning till båten. Där är det också rostrfritt i aluminium. Jag smorde skruvarna med Brattbergsfett. Till dom oinitierade kan jag berätta att Brattbergare är en sorts gummiklossar som används när man skall göra en kabelgenomföring i t.ex. en vägg. Gummiklossarna ser ut som någon sorts stora och hårda suddgummi, och man smörjer in dom med detta fett. Det har flera uppgifter. Bland annat att gummiklossarna inte skall vulka ihop med varandra. Man kan ju i framtiden behöva öppna för en ny kabel. Samtidigt är det i någon mån vattenavstötande. Det fina med detta fett, som lär bestå av raffinerad fårtalg (?), har den egenskapen att det inte kladdar. Det fastnar inte en massa skräp idet. Det är först när man rör det och bearbetar, "masserar" det som det kan kladda lite. Det blir också flytande med måttlig värme. Till nöds har jag använt det som skärolja vidd borrning. Även det fungerar. Mina skruvar i NOA-ställningen går alltid att lossa utan problem. Även efter hårddragning. Det största problemet torde vara att få tag i detta fett. Det säljs bara av elgrossister till installatörsfirmor. Inte privatpersoner. Men tala väl med någon elektriker eller installatör. Han bör kunna hjälpa till på ena eller andra sättet. Brattbergsfett var ordet, som t.om. har ett E-nummer, som jag inte kan just nu.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Kent:

Det fettet borde jag kunna få tag i efter mer än 30 år i elyrket och egen liten enskild elfirma. Men det löser ju inte mitt problem som jag har nu. Skruvarna sitter fast som urberget. Tar tacksamt emot fler vettiga tips på hur jag får loss dessa skruvar.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Lars-Göran Sandgren:

Ja många bra förslag hur man förebygger den situation du hamnat i. Jag hade samma problem en gång med en AP-navigatorantenn fäst i en rostfri plåtvinkel. Der gick helt enkelt inte att lossa. Muttern var stor och tillät en kraftig nyckel - så kraftig att hela gängan gick av. Kan man tänka sig att borra bort skallen och en bit av skruven så att du får bort stöttan. Borra sedan ett större hål och gör ny gänga. Borra i rostfritt kräver bra borr och maskin. Skallen måste nog filas plan först för att tillåta ett centrerat körnslag som styr borret. //LG
Robban (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Robban:

Jag hade exakt samma problem på min Contrast i höstas. Efter försök med olika kemikalier samt slagmejsel kunde jag bara konstatera att skruvarna tog stryk. Lösningen var tryckluftsdriven skruvdragare, på 15 minuter kunde jag få loss samtliga 20 skruvar!!! Jag använde ganska lågt tryck för att inte maskinen skulle spåra ut. Det stora problemet var sedan att få ur stöttorna ur fötterna, detta löste min far mha. mycket värme samt en specialtillverkad avdragsanordning. Detta jobb var mycket tidsödande. mvh Robban
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Kent:

Tack till alla som bidragit med ideer och tips! Robbans ide med "mutterknackare" gjorde susen. På en timma hade jag lossat 22 av de 24 skruvarna. De två sista skruvarna fick jag ge upp. Den ena hade fått så mycket stryk att jag fick slipa bort skruvskallen och den andra får sitta kvar. Jag har i alla fall fått bort mina fötter till mantågsstöttorna och kan lägga dit ny sikaflex och förhoppningsvis så är läckaget också borta. Segla lugnt!
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Sambal:

Lite för sent, tycks det. Men ändå. I senaste numret av Båtliv, 3-2006 sid 22, finns en notis om en ny rostlösare av fabrikat CRC. Jag citerar: CRC Rostflash chockfryser på ett effektivt sätt ner fastrostade delar till minus 40 grader och spräcker det fastrostade bultförbandet. Den smörjande lösningen tränger därefter in i sprickbildningen och delarna kan separeras. Mer info på http://www.crc.se Inte vet jag om den har samma goda egenskaper på korrosionen mellan rostfritt och aluminium. Men någon kanske kan prova och rapportera här?
Robban (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Robban:

Jag provade detta medel på mina mantågsstöttefötter. För detta ändamål hade medlet ingen verkan.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:48

Sambal:

Nu har jag hittat supermedlet mot korrosion mellan rostfritt och aluminium. T ex i skruvförband i riggen. Jag har använt det i åtskilliga år och det fungerar perfekt. Framförallt därför att det också har en viss låsande effekt, pga extrem kletighet. Produkten heter Tef-Gel och säljs av en firma i Falun som heter Townshend. Här är en beskrivning på deras hemsida: http://www.townshend.se/swe/tef-gel/korrision.shtml Den förpackning jag använt är den lilla sprutan som visserligen kostar 87 kr men som är väldigt dryg och gör det lätt att applicera smeten på skruvens gängor. Rekommenderas!