Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:10
Polish och vaxning

Mikael Bohman:

Hej! Köpte min första plastbåt förra sommaren. Grundlig rengöring gjordes vid upptagning i höstas. Har nu inköpt en varvtalsreglerad polermaskin. Eftersom jag är helt novis vad man skall ha för polerhätta undrar jag om någon kan svara på när jag skall använda skumgummi, bomull, lammull. Eftersom skrovet är hyfsat bra tänkte jag polisha (rubbing är en kraftigare metod har jag förstått) och därefter vaxa. Hur gör jag, vilka varvtal etc? Tacksam även för förslag på polish och vax.

Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 09:13

Tomas:

Det kan göras på många olika sätt. Arbeta helst inte i solsken, vet ej varför men det blir inte lika bra. Ett förslag på metod: Tvätta igen (alternativt våttorka) med lite vanligt diskmedel el liknande och varmt vatten för att få bort alla repande dammpartiklar. Skölj. Varmt vatten gör susen, vi gör precis som i köket, vi diskar båten. Om ytan redan är blank, strunta i polishen. Polera med silikonfri polish, gärna bara för hand med en liten fuktad trasa om ytan är i hyggligt skick. Byt trasa ofta. Högst nån kvadratmeter i taget. Det är nu blänket skapas, polera mycket ! Om ytan är mycket matt kan man använda maskin med fuktad skumgummirondell -- lågt varvtal. Gör ren rondellen ofta. All eventuell smuts kan lätt repa istället för polera. Låt ytan torka helt och hållet. Torka ordentligt rent med ren, mjuk trasa, storlek drygt A4 eller så. Byt trasa ofta (de kan tvättas och användas igen). Jag använder ofta minst två trasor per liten delyta, ibland fler. Eller kör maskinen igen med ren och torr lamullshätta -- men då behöver man flera hättor att byta med, tvätta, torka och senare återanvända. Själv kör jag sällan maskin, det är nästan lika jobbigt som för hand och de lösa bomullstrasorna är lättare att ha många av och lättare att tvätta. Somliga använder bomullstrassel, men då måste den vara mycket ren. Vaxa sedan med små torra trasor, helst sk "hård" vax i burk, men flytande i flaska är helt ok. Gnugga in vaxet i porerna ordentligt -- återigen små ytor i taget och byt småtrasor ofta. Låt torka och torka rent -- procedur enligt ovan. Det torkade vaxet är jobbigare att få rent och blankt än vad polishen var. På utsatta ytor, vattenlinje, överdel på sargar osv, brukat jag vaxa om en eller två gånger till. Ju tjockare vaxlager, desto bättre skydd är teorin. Fabrikat spelar mindre roll -- här på västkusten är Errbee ganska populärt. Av nån anledning undviker jag silikonvarianterna -- och alla undermedel "med långtidsverkan" som dyker upp då och då brukar inte bli särskilt långlivade på marknaden ... Javisst ja -- bomullshättan. Hmm, vet inte -- istället för lammull kanske ? Men som sagt -- det finns säkert andra metoder som är lika bra, eller bättre ...? Någon ?