Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Länspump driven av fartygsmaskinen

Ebbe Edvinson:

Den normala framdrivningsmaskinen - "båtmotorn" - är en kraftfull resurs för att driva en länspump med stor kapacitet för nödsituationer. Dett är inte en ny tanke men min fråga är nu om det finns pumpar och drivsystem att tillgå. Pumpen bör ju vara självsugande, inte vara inkopplad annat än vid pumpning och helst inte vara beroende av att propelleraxeln snurrar. Det finns Albinmotorer som har en dubbel kylvattenpump av vanlig impellertyp och som får sin smörjning av den ordinarie kylvattenpumpen och är självsugande i åtminstone en motorsnipa. Dock tror jag att även en stor kylvattenpump är för liten för att klara en nödsituation. Det vore ju synd att behöva gå omvägen över generator och största 12-voltspumpen.

Ove Thorin
Senast inloggad: 2024-04-12 - 12:40

Ove Thorin:

Hej Ebbe Det finns flera alternativ. 1. Det finns en pump som kopplas på propelleraxeln som har en stor kapacitet, nackdelen propelleraxeln måste rotera, helst fort. Dyr och klumpig, fodrar plats. 2.Typ spolpump, finns i många storlekar som går via remskiva på motorn och magnetkoppling. Fördel, kan fås med stor kapacitet, kan också användas som spolpump. Nackdel motorn måste gå, beroende på storlek, dyr. 3.Jabco har nödlänspumpar på 12 V i olika storlekar den största på 500 l/min. Fördel motorn måste inte gå. Nackdel, batteridrift, grova kablar vid större längd. Ganska dyr, den på 500 l/min kostar 5 000-6 000 kr. 4. 230 V dränkbar länspump som drivs via inverter. En inverter på 1000 W bör klara en pump som ger ca 500 l/ min. Nackdel, batteridrift, en inverter vill till, kan dock användas till annat. Fördel totalt billig lösning, en enkel billig länspump kan användas, motorn måste inte gå, kan flyttas för att hjälpa annan båt. 5. Kran för omkoppling av den ordinarie sjövattenpumpen. Nackdel motorn måste gå och inte så stor kapacitet. Fördel, pumpen finns redan och riktig billig lösning, en kran och en slang är allt som behövs. Jag har själv alternativen 4, 5 och handpump. Hälsningar Ove