Hoppa till huvudinnehåll
legnem
Senast inloggad: 2024-03-04 - 20:02
Kondens på dynor

Magnus Legnehed:

I kojerna i min segelbåt ligger dynorna direkt på kojbotten av plast. Inte oväntat blir det kondens emellan och mögel börjar visa sig på dynorna. Det finns olika typer av "fuktspaltsmatta" att köpa, pris 400-1300 kr per koj. Min fundering är att köpa vanligt liggunderlag (pris ca 60 kr per koj). Detta ventilerar förståss inte, men hindrar fukten att nå den kalla ytan och den kondens som ev bildas kommer inte i kontakt med dynan. Är det någon som har en teori och/eller erfarenhet av detta?

Filip Alm (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Filip Alm:

Jag har mätt och räknat på fuktvandringen i båtmadrasser en hel del. Värmeisoleringen är nyckel. Resultatet har blivit en ny typ av båtmadrass som också ger bättre sovkomfort. Resultatet finns på min hemsida http://home.rixtele.com/~batmadrass.se Jag har en hel del ytterligare resultat som jag hoppas kunna presentera senare.
Olof Nordell FF150 (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Olof Nordell FF150 :

Vi köpte förra året madrasser från Flatmo, http://www.flatmo.se/ som har dynor med luftspaltsmatta som funkar bra. Se på deras webbsite under Produkter, Kondensfria Dynan/Luftspaltsmattan.
nyzan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

nyzan:

Kondensen kommer från den som sover i kojen, så fukten kommer ändå dit eller in i dynan. Lägg dit ett lakan som underlag som du sedan vädrar.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Anders:

Gör så här, skaffa en luftspaltmatta och lägg under dynerna, ovanpå lägger du plastfrotte. Plastfrotte köper man i butiker som för barntillbehör (pinkskydd). Har använt detta under många år, fungerar perfekt, dynerna som nya
stefan.kindeborg
Senast inloggad: 2018-04-10 - 14:59

Stefan Kindeborg:

Hej! Luftspalt under dynan är nog bra också. Typ "Newtec" tror jag det hette? Fungerar bra i vår Contrast. Sedan är det väldigt bra om man försöker göra den underliggande plast-kojbotten mindre kall. Det kan man göra genom att isolera den på undersidan och/eller att öppna under/mot kojbotten så att den blir uppvärmd av innerluften. Problemet är som "nyzan" skrev att fukten kommer från dom som sover i kojen och att den sedan kondenserar mot den kalla kojbotten. Mindre kall kojbotten=mindre kondens under dynan. Det gäller att tänka till hur man ska göra varje enskilt fall för att undvika kalla kojbottnar. Kojbottnar av t.ex. obehandlad plywood som t.ex. i luckor fungerar bättre än "kall-plast". Det brukar synas efter några år på dynorna var luckorna har suttit. Stefan K, i Nyköping
Sören Holmlund
Senast inloggad: 2019-11-27 - 11:36

Sören Holmlund:

Hej! Det är rätt att man bör skapa en lufrspalt mellan dynan och kojbotten. Vi har med gott resultat använt oss av tillskurna heltäckningsmattor avsedda för utomhusbruk, balkoner etc. Dessa har en noppig undersida av gummiliknande material som skapar erfoderlig luftspalt. Det är ju relativt små bitar och färgen inte kritisk, eftersom de aldrig syns, så med "stuvpris" är det en billig lösning värd att prova.
Hans Svedberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Hans Svedberg:

Stefans sammanfattning är helt riktig och också förslagen med luftspalter. Men att sova på en fuktspärr nära kroppen är okomfortabelt. Speciellt för en person som utsöndrar mycket fukt. Vi är mycket olika i det avseendet och en del sover mycket torrt. Tyvärr är man tvungen till sådana här lösningar när kojerna är felaktigt konstruerade, vilket förekommer i många båtar. Att sova på inredningsmodulens kalla plast och också ha skrovet som botten i stuvutrymmet under är en billig och lätt konstruktion men medför dålig sovkomfort och fuktiga stuvutrymmen. I vår båt bildar innermodulen "durk" i stuvutrymmet under kojen vars front och botten är av plywood. Plywood är nog även den ganska diffusionstät och ger en något bättre isolering än plast men den stora skillnaden beror på att luften i utrymmet under kojen är betyligt varmare. Så pass varm att lufttemperaturen inte sjunker under daggpunkten.
Ralph Emtemark (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Ralph Emtemark:

En mycket enkel lösning på problemet är att åka till byggmarknaden och köpa några sjok Platonmatta. Skär till dem efter kojens form, fäst dem eventuellt men två små skruv så de ligger stadigt. Detta gjorde jag för 15 år sedan och har aldrig haft fuktiga dynor sedan dess. En snabb och billig lösning.
stefan
Senast inloggad: 2024-03-20 - 10:57

Stefan Pettersson:

Jag gjorde studiebesök i en båt för flera år sedan. Ägaren hade monterat in resårmadrasser och hävdade att det inte blev några fukt/kondensproblem alls. Jag har från och till funderat på att antingen beställa en skräddarsydd resårbotten, eller kapa till en från Ikea. I fjol var jag nära att sätta igång, men insåg att en resårbotten skulle bygga för mycket på höjden. Jag har en H-båt och det är redan trångt att knöla in benen i stickkojerna. Viktmässigt så verkar en resårbotten vara ungefär lika tung som en hyfsad skumgummimadrass. Någon som har erfarenhet av resårmadresser i båt? Vad jag nu funderar på är att ge fukten möjlighet att fortsätta vidare, ned genom kojbotten. Antingen genom massor av hål, eller genom att såga bort kojbotten och ersätta den med "korsvävda" krängband. Som sadelgjordarna på en del fåtöljer. Under kojerna har jag välventilerade stuvutrymmen. Vad tror ni? mvh ./stefan PS För den som får så fuktigt i kojen som jag fick sommaren 2000 kan jag tipsa om Daktacort på Apoteket mot hudsvamp. DS
tlundg
Senast inloggad: 2024-03-03 - 20:43

Thomas Lundgren:

Hej Stefan, Vi har resårmadresser i akterruffen på vår båt och efter 2 vintrar och en sommars segling så är min erfarenhet att det blir ingen, eller i alla fall väldigt lite, fukt under en resårmadress. Båten köptes med resårmadress så jag kan inte uttala mig om skillnaden mot en vanlig i skumgummi. Att båten i sig är väldig välventilerad, att konstruktionen under kojerna är rätt gjord m.m. påverkar så klart också. Dessutom så är de bekvämare att sova på... Tjockleken på madresserna ser jag inte som något direkt hinder. De jag har är bara någon centimeter tjockare än övriga kojer i båten där det bara är skumgimmi. Resårmadrasserna är ca 10 cm tjocka. Mvh. / Thomas.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Seawolf:

Jag har inte erfarenhet själv av denna lösning, men tror det kan fungera bra. Fukt vandrar från varmt till kallt. Under kojerna är det för det mesta kallare än ovanför. Om kojbotten är av plast blir dess ovansida nästna lika kall. Då kommer fukten i ruffen att att vandra ner genom madrasser etc. och kondensera på ovansidan. Med trä blir det lindrigare, även om marinplywood är ganska tätt också. Om en varm sovande person ligger på madrassen blir det värre. För att få upp temperaturen på kojbotten kan man då alltså värmeisolera kraftigt på undersidan, så att ovansidan får en liknande temperatur som ruffen i övrigt. Då vandrar inte fukten ned i madrassen och kondenserar. Några av fördelarna med detta är att båten allmänt blir bättre värmeisolerad på köpet, och att denna lösning bygger på höjden i en redan trång båt.
kuling
Senast inloggad: 2014-05-26 - 19:25

Lennart Lundin:

Föregående skrivare har belyst problemet ganska väl. A/Är kojbotten i plast bör dess undersida isoleras med typ liggunderlag. Ovan plasten ett bortventilerande skikt. B/ Är kojbotten i plyfa så får denna inte vara ytbehandlad efterson lack spärrar. Många stora hål bör upptas i kojbotten så att luftcirkulation erhålles nedåt. C/ I samtliga fall så ska underligggande stuvutrymmen vara mycket väl ventilerande. Borra o monterar träringar. Regeln är ju att inga utrymmen i en båt får vara slutna. Kända varv utför enligt B ovan. Att man ska ligga lika skönt i en båt som hemma är väl självklart. Skaffa resårmadrasser som är specialgjorda för båt, dvs mycket flexibla och utan ramar. Ventilerar fint.
Göran Brand (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 15:32

Göran Brand:

Jag har nyligen börjat importera en matta "vävkonstruktion" som skapar en luftspalt under madrasserna vilken eliminerar kondensen. Den som är intresserad kan kontakta mig för mer information. Och! Tänk på att det inte bara är kroppsvärmen som skapar kondens. Under mina år med båtuthyrning märkte vi att problemet även uppstod då vattentankarna fylldes upp och solen värmde upp båten. Ring direkt för mer information 0705 340 640/ Göran Brandt