Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Fall till brunn

Rolf K:

Planerar att dra fallen till sittbrun. Sandwichdäck med balsa. Önskar tips på hur man lämpligast fäster brytblock, avlastare och vinsch. Gärna även lämplig storlek på fallvinsch för montering på rufftaket. Mastheadrigg, ca 55 kvm segelyta, ca 5.5 ton.

tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

Hej Rolf, Först vill jag bara kort säga att jag själv på de två båtar jag har ägt har haft alla fall, rev och liknande som kommer från masten draget till sittbrunnen. Det gör seglingen mycket bekvämare och säkrare så - sluta planera gör som du tänker! Allt du fäster i däck som belastas med såpass stora krafter som det handlar om måste fästas med genomgående skruv och STORA brickor alternativt plåtskivor med borrade hål för skruvarna (och sen muttrar på undersidan). Glöm inte att skydda, och gärna täta, hålen med tätmassa/sikaflex. Fyll gärna hålet med sikaflex innan du kör igenom skruven så är du säker på att det blir tätt. Lägg sedan tätmassa strax innanför ytterkanten på allt du fäster så att vatten och fukt inte kan komma in till hålet (trots att det är tätat). Storlek på winchen är lite svårare att svara på. Men jag rekommenderar, trots kostnaden, ändå en upp emot eller så stor som storlek 40 och sail-tailing så att men lätt kan göra alla manövrar på en person. Lycka till! Mvh. / Thomas.
Rolf K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Rolf K:

Hej Thomas, Tack för tips! Vad tror du om balsaskiktet i sandwichdäcket? Ska man försöka få bort all balsa vid bultarna och pressa in epoxy eller finns nåt annat bra sätt? Kanske distansrör..? Antar att man "drar ihop" däcket med bara bult och brickor, även om man använder stora brickor. Risk för att fukt sprids i balsan finns väl också. Jag behöver även försänka bult/mutter på insidan för att innertaket ska få plats. Mvh Rolf
Lars Björkman (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Lars Björkman:

Hej Rolf, Jag har monterat avlastare och vinch på däcket, dock med distans material av divnycell men det borde vara det samma. Du har helt rätt i att man klämmer ihop däcket om man bara drar bultarna utan vidare åtgärd. Jag fräste bort kärnan närmast hålet med hjälp av en krokig spik monterad i en borrmaskin. Därefter tejpade jag för hålen på undersidan och injicerade epoxi uppifrån. När epoxin har härdat är det bara att borra upp hålen igen. Mvh Lars B.
Rolf K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Rolf K:

Hej Lars! Tack för tipset. Hur injucerade du epoxyn? Jag har skaffat Marine Epoxy, men det är burkar..? Mvh Rolf
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Seawolf:

Om du har genomgående mast, så måste däcket vid mastgenomföringen fixeras i vertikalled till masten eller ett kraftigt skott, för att inte krafterna från dina brytblock skall lyfta hela däcket. I övrigt håller jag med att du bör fräsa ur och fylla upp med t.ex. epoxi för att inte kompressionskrafterna av bultana skall trycka ihop balsan. Epoxin förseglar ochså mot fukt.
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49

Thomas Lundgren:

På min båt består balsan av stående balsa - alltså med fibrerna i rät linje mellan de två plastlagren. Balsa är mycket starkare än exempelvis divenycell mot påverkan i fibrernas riktning. På en båt med denna typ av sandwich (vilket jag tror är standard) så med stora brickor, eller som sagt ännu hellre en stor plåt med hål för de genomgående bultarna, så finns det ingen anledning att fräsa ur och fylla med expoxi. Däremot är det av största vikt att täta noggrant. Fukt och balsa är ingen bra kombination. Gällande Seawolfs kommentar om att fixera däcket så kan jag bara hålla med. I mitt fall så sitter det två små vantskruvar som är fästade i den "mastring" som omger hålet i däcket där masten går ner samt i masten cirka 30 cm ner. Detta på en genomgående mast. Selden säljer säkert prylar för detta. Har man inte en genomgående mast så antar jag att det blir av högsta vikt att fixera däcket emot ett kraftigt skott eller liknande. Mvh. / Thomas.
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Hans Helgesson:

Om masten står på däck så kan man antingen göra en egen eller köpa en färdiga plåt som monteras under mastfoten. Plåten har uppbockade kanter med ett flertal hål att fästa brytblocken i. På detta sätt slipper man fixera däcket mot lyftkrafterna - det är masten (och i förlängningen vanten) som "håller emot" de lyftande krafterna. Genomgående mast kräver dock ett mothåll under däck. Tex Benns Mast säljer dylika plåtar (finns bla för Express-mastfot, men borde gå att modifiera för andra mastfötter).
Rolf K (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Rolf K:

Fallen på min mast kommer via block vid mastfoten, så lyftkraften är väl inte så kraftig, däremot dragkraften i sidled. Gissar att vinkeln mellan brytblockets skivor och mastens blockskivor inte är mer än ca 8-10 grader. Bryblocken kommer att sitta ca 30 cm från mastfoten. Tacksam för funderingar kring detta...
Hans Helgesson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Hans Helgesson:

Menar du fasta trissor som sitter i den del av mastfoten som är nitad/bultad i maströret eller är det block som sitter fast i den del av mastfoten som sitter bultad i däcket...? Om det är trissor så lär du inte behöva göra några förstärningar av däcket - det skall vara konstruerat för att hantera de krafterna. Borde inte vara några problem med däcksblocken (brytblocken ute på däcket) heller. Om däcket klarar att en 100kg person står på det så klarar det säkert även en lyftande motsvarande kraft också. Även om man belastar fallet med flera hundra kilo så blir den lyftande kraften bara en mindre del av det då vinkeln är så liten. Däremot måste du naturligtvis sprida ut belastningen med STORA brickor!
Rolf k (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-19 - 16:02

Rolf k:

Tack för alla tips! Tror nog att jag kan arrangera så det blir bra och hållbart. /R