Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
Electroluxventiler läcker

Sambal:

Förra helgen seglade jag Augustimånen med vår Linjett 30. Det blåste en del och på kryssen hade vi ofta sjöar på fördäck. Det visade sig då att Electroluxventilen där inte gick att stänga så att den tätade till 100 procent. Jag tvingades pressa in en frottéhandduk underifrån och när seglingen var över var handduken helt genomblöt. Någon som vet om detta är normalt för Electroluxventilerna? Någon som vet om det går att åtgärda? Någon som har förslag på en annan ventil som inte har denna brist men som inte har andra nackdelar? Den är alltså placerad mitt på fördäcket mellan ruffens framkant och förstaget.

Karl Johan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Karl Johan:

Hej! Det är inte så att plasten är sprucken som håller själva kåpan? På vår båt var den nästan i pulverform efter ca 30 år. De kostar ca 100 kr styck nya så ett byta vore nog att rekomendera då det är mycket lätt. Mvh Karl Johan
Georg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Georg:

Skall du byta kåpa föreslår jag att du byter till en rostfri kåpa
Anders J (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Anders J:

Det brukar kallas så när det är vatten och inte skum på däck. En Electroluxventil kan omöjligen palla för vatten på däck, det är den inte gjord för. Men regn ska den ju klara, lätta på kåpan och undersök.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Sambal:

Naturligtvis är kåpan rostfri, annars hade den blivit söndertrampad för länge sedan. Jag har lyft och tätat förskruvningarna för några år sedan. Det är inte därifrån vattnet kommer. Den läcker aldrig när det bara regnar. Så därför frågar jag igen: Finns det någon annan motsvarande ventil som går att stänga så den inte släpper in "grönt vatten"?
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Du kan byta insats i ventilen. På Erlandssons brygga finns en i aluminium som passar. Benämning: Ventilator, art nr: 02121, sid 66 i katalogen. Den har en invändig gummipackning och blir 100% tät. Jag har monterat den på tre båtar jag haft och aldrig haft läckage. Den rostfria kåpan du har kan du behålla. Se bif fil. /Bengt
Bifogade filer
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Glömde säga att om du har teakdäck, så måste tätningsmassan mellan däck och ventilator fortsätta ända ner till plastdäcket, så att det inte kommer in vatten som ev. kommit in mellan teak- och plastdäcket. Vissa tätningsmassor kräver att man har primer för att fastna på teaken. /Bengt
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Sambal:

Bengt, den ventilen är väl inte sugande, som Elextrolux? Om man dessutom har en E-luxventil på annat ställe så blir den här ventilen bara till-luft, eller hur?
vagabond
Senast inloggad: 2015-04-09 - 17:08

Bengt:

Ja, den blir sugande, men e--luxventiler (och liknande) ger bara frånluft, inte tilluft. Det har inte med ventilen att göra, utan vilken kåpa man har. Om du vill ha in (tiil-luft)luft, så bör du ha typ svanhalsventil med vattenlås.
Mats Broberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Mats Broberg:

Satsa på detta, har en själv: http://www.air-onlyventilators.com/main/?page=ventDs /M.
Sambal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Sambal:

Finns den att köpa i Sverige? Eller har du köpt över nätet? Hur länge har den suttit på? Verkar den ha åldrats så att bollarna inte längre tätar lika bra? Vilket material är den gjord av? Håller den att kliva hårt på?
Clara (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:56

Clara:

Ja Elektroluxventiler läcker vid överbrytande sjö, sedan må Sten "Knotan" hos Benns säga vad han vill. Tröttsamt att behöva ha skansen täckt med pressenning vid sådant väder till havs. Det där med bollar som åldras, blir ojämna osv känns lite osäkert. Den klassiska lösningen med en metallsvamp kanske är bra. Men Watski har i sin katalog också en modell som tycks gå att skruva till med gängor. Är det någon som känner till den? F ö tycks mig att E-ventilen över skansen suger bara när det blåser. Vid vindstilla kommer kalluften in för att stiga upp mot rufftaket och gå ut där. Det kan bli rena kalldraget.