Hoppa till huvudinnehåll
goran
Senast inloggad: 2022-05-04 - 07:56
Bottenfärgborttagning

Göran Säwensten:

Har en sk självpolerande bottenfärg på en 33-fots segelbåt som jag vill avlägsna helt. Nu vill man väl ha så lite jobb som möjligt, har ni förslag/idéer på hur jag skall göra? Olika metoder? Hälsningar

L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

L Petersson:

Du har ej angett varför färgen ska bort. Är det böldpest som ska åtgärdas så föreslås sandblästring.Är det inte det så får du antingen torrslipa med maskin alt våtslipa för hand.Från färgborttagningsmedel avrådes.
Roger Ryberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Roger Ryberg:

Är skälet till att du vill ta bort färgen att totala färglagret blivit så tjock att det börjat flagna så är det en skarp skrapa som gäller, men det är ett av de tråkigaste jobb man tänka sig. Är det tunnare skikt så är ett grov vattenpapper nog bäst.
Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lars-Göran Sandgren:

Jag har på två olika båtar, 29 resp 32 fot tagit bort bottenfärg typ Micron m h a International färgborttagningsmedel (Interstrip?) Det har fungerat aldeles utmärkt. Visst är det mycket jobb och hantering av kemikalier och ganska dyrt -men inget damm. Öva in tekniken, lagom flödigt -kanske två omgångar - lagom tid som medlet får verka - kanske en mellanstrykning ("ingeggning" av det för en stund sedan påförda medlet) och det viktigaste inte för stora ytor -ha så där en tre fyra ytor i olika stadier på gång täck med uppskurna plastkassar så att medlet tränger ner i färgmassan och inte torkar/dunstar. De tre olika områdena kan vara 1-nypåstruket, 2-suttit på i tio min (beroende på temperatur och färglagrets tjocklet) och kan "geggas in", samt 3- en färdig för skrapning. Funkar som sagt bra när man provat ut och tränat in rutinen. Till slut tvätt med lösningsmedel och lätt slipning. Våtslipning helst för dammets skull. Men som sagt tidigare -testa först med grovt vattenslippapper på en slipstång som man använder före tapetsering tillsammans med högtryckstvätt.
goran
Senast inloggad: 2022-05-04 - 07:56

Göran Säwensten:

Hade en from förhoppning om någon ny metod som inte innebär så himmla mycket jobb :-). Nej det finns ingen böldpest på båten utan det är precis som Roger skriver, färgen börjar flagna pga för tjocka lager. Skrapa går nog bra på sina ställen men den sitter som tusan på andra. Det får bli en kombination av skrapning och slipning. Har tidigare slipat av gelcoatskiktet på en gammal plasteka (som hade böldpest) och började med en vanlig ocillerande slip, gick via borrmaskinen med Flexoplan rondell över till vinkelslipen. Fast skruvade då bort 125 mm skyddet så att jag fick dit 250 mm rondeller. Den höga periferihastihet som jag då fick i kombination med korn 40 på pappret gav en avsevärd avverkning. Nu låter det lite väl brutalt denna gång då jag gärna vill ha kvar det mesta av grundfärgen. Tänkte skaffa en exenterslipmaskin typ Bosch PEX 400 och undrar om ni har någon erfarenheter om den klarar denna avverkning. Eller förslag på andra slipmaskiner. Föredrar nog dammet före den kemiska "geggan". Såg att 3M har en heltäckande mask, den borde väl vara dammtät tillräckligt. Hälsningar Göran
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ariane:

Hej Göran. Efter att tidigare använt lidingö-tillverkad VC-Tar (9 lager), därefter årligen ett lager med VC17 samt det sista året ett lager med en mjuk Le Fant-variant, bestämde jag mig för att "blåsa av" all bottenfärg under föregående sommar 2005. Orsaken var att jag skulle göra om några tidigare reparationer samt epoxybehandla hela botten. Avslutningsvis stryka på ny Hempel bottenfärg. OBS; Den tidigare bottenfärgen gick inte att klaga på men av andra anledningar ville jag byta produkt. Båten, en 33 fots koster, stod ändå på land. Jag använde mig av flera typer av "bra", vanligtvis funktionella färgskrapor med hårda, utbytbara blad, jag använd mig av Bosch PEX 400, en vinkelslip med hårda slippapper (ej skivor) och möjlig variabel hastighet. Samt av en ocillerande Borsch "skakmaskin" av bättre kvalitet. Olika typer / fabrikat / kvalitet av slippapper, olika korntäthet. Genom färgleverantören kom jag i kontakt med färgfabrikanten, vilken garanterade att jag inte behövde slipa ner den tidigare skyddsfärgen VC-Tar om den satt fast, bara "rugga upp" den, för att åstadkomma nytt fäste för den nya epoxyfärgen. Jag tillhör årskullen "Proppen Orvar" (+55) och orkade med ca 4 timmars slipning varje gång, sedan sa kroppen stopp. Varje gång "avverkade" jag maximalt ca 2 - 2,5 skrovmeter inkl köl, absolut inte mer. Då har jag ändå helt fritt utrymme under båten och slipper oftast krypa. Min erfarenhet: Färgskrapor fungerar ganska bra på plan yta MEN risken är stor att kanterna på skrapans blad ger djupa och långa jack. Bosch PEX 400 gick endast att använda vid slipning av området där båtskrov går över till köl. Då med hög varv på motorn. På plant underlag orkade inte motorn med. Då använde jag 60-120 korn rött papper. Vinkelslipen med hårda slippapper är endast att rekommendera på järnköl (bly-). På ett plastskrov kan resultatet bli katastrofalt om man är darrhänt!! Den ocillerande planslipen "skakmaskinen" var absolut den bästa avverkaren och dessutom hade jag full kontroll över slipningen. Det krävdes ändå muskler att hålla maskinen. Använde gult papper med kiselkristaller / -oxid eller våtslippapper (utan H2O), korn 60-80 och ganska långsam fart på maskinen (steg 2 av 6 möjliga). Som slipmask använde jag mig av Sundströms silikon-/halvmask med fast partikelfilter och med förfilter. Bra grejor. Skydd för ögonen behövs absolut. Färgdamm och flagor är giftiga även i ögonen och svider som F-n! Jag hade en hink med vatten och tvållösning vid sidan av. Den behövdes varje gång. Den beräknade arbetstiden bör multipliceras med minst 2 för bara slipningen. Jaha, hoppas informationen hjälper dig med planeringen. Lycka till! Carlmagnus.
Ariane (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ariane:

Jag glömde att berätta, att det finns en metod att lösa gammal bottenfärg. Receptet har jag fått tag i efteråt men jag har inte provat det själv. Det finns även att hitta på nätet. Man blandar en viss mängd kaustiksoda med tapetklister och en liten del vatten, penslar på, för att efter en stund skrapa av med stor färgskrapa. Enligt en granne på varvet var det ett "bra sätt". Risken för personlig skada upplever jag däremot ganska stor!? Carlmagnus.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

När isen på våren börjar bli "rutten". Kör jag tills botten är ren, utmärkt metod, "bara" att tvätta och måla ner båten vårutrustas i april.
Bifogade filer
Curt Norstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Curt Norstedt:

Som kemiingenjör vet jag att man måste vara mycket försiktig vid arbete med kaustik soda eftersom ämnet är frätande på hud och ögon. Ett stänk i ögat ger bestående skada på hornhinnan. Enligt Kemikalieinspektionens klassificering är ämnet irriterande för ögon och hud redan vid koncentrationer under 2%; lösningar som håller 2-5% betecknas som frätande och koncentrationer över 5% som starkt frätande på ögon och hud. Inspektionen föreskriver att ämnet ska förvaras i låst utrymme oåtkomligt för barn, att lämpliga skyddshandskar samt skyddsglasögon används, att vid kontakt med ögonen genast spola med mycket vatten, samt att vid olycksfall genast kontakta läkare. En alldeles speciell risk kanske bör påpekas: När kaustik soda löses i vatten utvecklas värme häftigt - så häftigt att det kan börja koka och stänka. Sodan bör därför hällas i små portioner i kallt vatten under omrörning. Häll inte vatten på sodan.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Om man vill ta bort all eller nästan all bottenfärg är våtsandblästring ett en användbar metod (har använt denna själv). Utrustning kan hyras. Man har bättre kontroll än vid torr sandblästring som bör utföras av erfaren yrkesman. En nackdel är att en hel del sand sprids till omgivningen. Om all bottenfärg avlägsnas bör man givetvis lägga några skikt epoxy på den renslipade ytan.
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan Kindeborg, Btn:

Hej! Testa med typ långskaftad "Skarstenskrapa" först. Jag renskrapade hela min botten på min Contrast 33 våren 2001, och fick "relativt enkelt" bort den flagande/tjocka Hempels "Mille" som var målad många gånger(på underlaget som var Mille Light Epoxy), av den tidigare danska ägaren. Det gick faktiskt enklare där det var riktigt tjockt. Jag blev ändå lite förvånad hur bra det gick. Under den självpolerande Mille framträdde en mycket jämn i fint rollad epoxy med lite "apelsinskalsyta". Visst var det ett trist jobb, o det tog säkert två dagar.. men fint blev det. Vasst skär på skrapan medelst en liten plattfil var viktigt. Efter renskrapningen så våtslipade jag hela botten med 300 papper. Sedan 3 rollningar med nu Mille Light Epoxy. (Sen tunnskikts-antifouling-färg!!) Nu är botten i princip lika ytfin som de blanka friborden.. Epoxifärg har lite av "diskbänksyta" vilket medför att antifouliongfärgen ofta inte sitter så där himla bra faktiskt. Inte ens när den är lite slipad. Annars är UL:s förslag med våtbläster bra alternativ tror jag. Men som sagt var, prova först med en riktigt vass skrapa. Lycka till! Stefan K
goran
Senast inloggad: 2022-05-04 - 07:56

Göran Säwensten:

Med tanke på alla fina och verkligen uttömmande svar får jag en känsla av att ni alla vill stötta mig i ett jobb som inte är en höjdare. Ni har ingjutit mig, mod och kraft så jag har inget att skylla på längre. Bort med vintern här ska skrapas o slipas o målas! Hälsningar Göran PS. Tycker att Lasse L:s metod verkar lagom "laid back" grejen är bara att isen ligger tjock i vår vik. :-)
Joachim (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Joachim:

Har använt kaustikssoda blandat med tapetklister. En mycket effektiv metod att ta bort bottenfärg. Jag fix tipset från ett båtvarv men kommer ej ihåg blandingen. Blandade tapetklister och kaustikssoda i en plasthink och målade på bottenfärgen med en lång skrurborste. Tvättade sedan bort det med högtryck. Det behövs annars får man ej bort klistret. OBS!! Var noga med stänkskydd för ögon, händer och ansikte Jag fick stänk i pannan och det blev fina märken. //Joachim
Stephanie (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stephanie:

Verkar bli ett intressant tema. Om man inte vill trötta ut sig eller utsätta sig för aggresiva ämnen så gäller följande: a/Kalk- och våtblästring - kräver ofta lite epoxy- spackling efteråt. b/ "Klotterborttagning. Man rekvirerar en bil som sysslar med detta. Exempel på företag: Thermo-Fasad 031-454512. Ytan blir bättre än med ovanstående a-metod och kostnaden ungefär densamma dvs ca 8000:- för en 9-metersbåt.
goran
Senast inloggad: 2022-05-04 - 07:56

Göran Säwensten:

Fem timmar i lördags och tre igår och bottenfärgen är borta! Men jösses vad jag är slut i armarna! For ner till varvet med slipmaskin, papper, ny mask och nya glasögon. Hade köpt in en bra skrapa för jag hoppades på att det skulle fungera och skulle definitivt avge minst damm, för jag hade inte lust att våtslipa, för kallt. Började på ett ställe där jag visste att det satt löst och det vara bara att avverka. På de ställen där färgen låg i tjocka lager rasade det av lätt på andra satt det hårdare. Nu skall bottnen jämnas till med slipapper innan jag går på med ny epoxi-grund. Hälsningar Göran PS. Glasögonen, av typ som tätar mot ansiktet var helt värdelösa, när man börjar skrapa så uppstår svettning och glasögonen immar igen direkt, såg inget. Fick köra utan och det var INGET bra. Köpte nya i söndags, utan tätning, fungerade perfekt.
Bifogade filer