Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 09:48
Bottenfärg, vilken typ?

Thomas:

Hej, Du som tror dig veta av erfarenhet vad man ska ha för färgtyp/sort på en plastbåt ca 5m som gör ca 20 knop, körs 5-6 dagar per säsong och ligger förtöjd i Björlandahamnen. Skriv gärna ner din teori. Jag har använt International´s "Cruiser" innan, men har hört att jag kanske har fel färg, eftersom den ligger så mkt i hamn. Björlanda har väl något bräckt vatten. I år bryr jag mig faktiskt inte om att måla botten alls, lever på den gamla färgen sedan tidigare år, har god erfarenhet av det. Vad är din teori? Ska jag byta färgsort? Har funderat på International´s "Fabi" Tacksam för goda tips.

seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Hej själv Varför inte testa att ta upp båten strax efter det havstulpanerna har startat sin påväxt. Miljöknuttarna vet när. Eftersom Din båt är rel liten skulle den enkelt kunna borstas t.o.m. i vattnet då jag förmodar att det finns en bottentvätt i Din närhet.Kemikalieinspektionen anser att "giftfärger " ej behövs. Själv testar jag i år på Ostkusten genom att bara aktivera den gamla bottenfärgen. Tidigare när vi hade ren kopparfärg målade jag nya skikt vart tredje år ocg spolade enbart på hösten med gott resultat. Numera med de nya färgerna skall det krävas två skikt varje år. D.v.s. 9 ggr så mycket färg. Hälsn Ulf