Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:10
Bottenfärg på propeller?

Kent:

Hej. Jag har sökt på forumet efter tips på vad man ska använda på propellern för att inte få havstulpaner o liknande på den. Men jag hittar inget så jag ställer frågan om någon har idéer om detta. Kan man måla propellern med bottenfärg? Jag funderade på Intenationals Prop & Drev, men blev på en marinbutik avrådd från det. Jag har en fast 3-bladig bronspropeller. Det måste ju finnas många fler än jag som drabbats av detta. Hur gör ni?

Anders Pihlstedt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Anders Pihlstedt:

Här kan du läsa om en teori med beväxning på propellern http://www.batteknik.se/forum/viewtopic.php?t=17
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Det går bra att måla propellern med bottenfärg, man får ett visst skydd men färgen fäster inte så bra. Ett annat alternativ är att lämna propellern till någon firma som utför silikonbeläggning, då blir det lätt att borsta av ev. havstulpaner. Man kan också låta bli att montera på zinkanod så att man får en svag avgivning av kopparjoner som skyddar mot beväxning men jag vill ej rekommendera detta. Se även referensen i föregående inlägg. / Ulf.
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Det är zinkanoderna som är orsaken till att det växer på proppen, de motverkar att kopparjoner avges.
Hans Brolin (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Hans Brolin:

Det stämmer som Lasse L säger. Jag tog bort zinkanoden på propelleraxeln och polerade upp bronset. För första gången hade jag inga havstulpaner på propellern och betydligt mindre alger. Tyvärr var tulpanerna på axeln kvar, men man kan inte få allt ... MVH Hans
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Magnus:

Undertecknad är väl den som på senare tid har lyft fram det faktum att beväxningsskydd från koppar (i färg eller brons) härrör från avgång av kopparjoner, och att detta i stort sett helt blockeras av om en zinkanod har metallisk förbindelse med ytorna som skall skyddas. SXK har ju även gjort prover med kopparrör med och utan zinkanod som bekräftar detta. Det hela är egentligen galvanisk grundlära kurs 1A. Marinbrons och syrafast bråkar inte med varandra galvaniskt, så med detta i propeller och axel kan man ta bort zinkanoden FÖRUTSATT att man tillser att absolut inga läck- eller obalansströmmar kan ta vägen genom propelleraxel och propeller. Flera metoder för det finns. Vill man behålla offeranoden skall man välja en bottenfärg till axel- propeller vars beväxningsskydd består av någon annan mekanism är att det skall avgå metalljoner. (oftast är nog dessa färger sämre för miljön än den rent kopparbaserade, se annan debatt inom SXK) När det gäller S-drev får man ALDRIG ta bort dess offeranod. Har man bronspropeller på ett S-drev gäller det att denna har elektrisk isolering mellan drevets axel och propellern, annars kommer drevets offeranod inte att orka skydda drevet, eftersom propellerytan är för stor i förhållande till oferanodytan. Har propellern egen offeranod kan det minska men inte häva problemet. Isolering är bäst, och är hos bra propellrar utförda som en ryckutjämnare samtidigt så att backslaget skonas. www.batteknik.se
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Kent:

Så, om jag då vill måla min propeller med bottenfärg, vilken typ av färg är då lämpligast att använda? Jag är inte säker på att min propeller är galvaniskt isolerad från backslag/motor så jag vill behålla min zinkanod som säkerhet.
Björn J. (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Björn J.:

Och så var det då killen som målade sin propeller med någon billig billack som han hade blandat cajennpeppar i. Jag var ju skeptisk i våras innan sjösättningen. Innan julhelgen åkte båten upp på land, en större strypulpetbåt som används för aktivt sportfiske. Jodå... inte en enda havstulpan på propellern, ingen färg eller cajennepeppar kvar heller... Att det inte växt något där kan ju bero på att båten används flera dagar i veckan, och den propeller har ju verkligen fått rotera. Det kan ju också bero på att havstulipanerna inte gillar starka anrättningar...
Lars Lundberg
Senast inloggad: 2011-05-06 - 17:49

En annan Lasse:

Har under många år sprayat dinitrol eller tektyl på propellern, av samma typ som man använder i hålrum på bilar, har aldrig haft någon påväxtning. Lotsarna använder på vissa orten denna metod.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Magnus:

Det är inte svårt att mäta om en S-drevspropeller är galvaniskt skild från drevet. Man använder en Ohm-mätare, och ansluter ena mätpinnen till propellerns ytternav och den andra pinnen till t.ex. S-drevets bottenpluggskruv eller drevets offeranod eller något annat som är metalliskt förbundet med aluminiumgodset i S-drevet. Gör detta med båten på land och se bara till att mätpinnarna VERKLIGEN har metallisk kontakt. Avläser man då minst några tusen Ohm är propellern galvaniskt skild. Beträffande icke-kopparbaserad färg så finns det speciella S-drevfärger där beväxningsskyddet beror på annat än på avgång av kopparjoner.
Björn (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-24 - 08:49

Björn :

Hmmm... men jag tror inte att den metoden är speciellt miljövänlig..? eller?