Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Blyfärg - Drev

Joakim:

Hej, Någon som vet om det är någon fara att måla med bottenfärg som innehåller bly om man har ett S-drev? Bly och Aluminium är väl inte bästa metallerna att ha i vatten tillsammans antar jag? Mvh Joakim

Pelle (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Pelle:

Blyfärg? Vilken bottenfärg innehåller bly? Eller tänker du på blymönja?
Joakim (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Joakim:

Tror att Hempel har en färg som innehåller bly.
Anders (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Anders:

Det låter underligt med blyfärg i våra dagar. Bly är på väg att fasas ut på många områden. Lödtenn t.ex. som innehöll ~ 50% bly förut, är nog svårt att köpa. Eller kommer att bli det inom kort. Och blyhagel är väl borta sedan flera år? Jag kollade Hempels sida och där fanns inget om bly. http://www.hempel.se/Internet/inesec.nsf/vDOC/207FB384E7139219C1256BE4004DF139?OpenDocument Snart är det bara blybatterier kvar på marknaden. Men även där jobbas det ju med ersättning.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Kent:

Nej, bly kan det inte vara. Det är ju något av det giftigaste ämne vi har och att ha det i vårat vatten vill väl inte någon? Eller....?
Lars L (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Lars L:

Hur är det med kopparfärg och drev i aluminium? Fungerar det eller är det något man skall undvika?
Gustav (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Gustav:

Ser att det råder förvirring i frågan om bly. 1. Blyhagel är inte tillåtna vid jakt i våtmarker, i övrigt inga restriktioner 2. Riskerna med bly värderas mer eller mindre kontinuerligt och om bly är så farligt som en del hävdar så skulle all växtlighet runt blygruvor vara död, alla slagfält från de olika krigen vara död mark samt skulle alla elektriker, varvsarbetare etc. som hanterat bly i stora mängder vara skadade, så är inte fallet. Hur mycket elkabel ligger i mark och på sjöbottnar? Bly oxiderar och får på så sätt ett skal, detlakas i princip inte ut i marker eller vatten. Det lagras i skelettet och finns där under hela vår levnad, då vi hade bly i bensinen lagrades detta i fettvävnaden och tvättades ur under lång tid.
Kent (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Kent:

Det är nog inte så mycket blymantlad elkabel som ligger i markerna numera. Dessutom är inte blyet det yttersta lagret av kabeln och exponeras därför inte direkt mot mark eller vatten. Men varför har man gått ifrån blymantlad kabel sedan minst 30 år??? Jag har jobbat som elektriker i drygt 30 år och kan inte minnas att det gick att få tag i ens när jag började jobba. Detta inlägg kom utanför den egentliga frågan, men jag kände att jag måste skriva när det verkar som om Gustav vill släta över riskerna med bly. Angående oxidering och hur det lakas ut i mark o vatten vet jag inte, men om det är ofarligt får man väl fortsätta använda blyhagel även i våtmarker? Inte förutan att det är konstaterat giftigt och inte får användas i kablar och ej heller i bottenfärger vet vi ju alla. Nästan.......
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Tomas:

Lars L -- ingen kopparfärg på aluimiumdrev, i varje fall inte om du vill ha kvar drevet. Teoretiskt skulle man kunna elektriskt isolera giftfärgen från aluminiumet med till exempel epoxyfärg, men täckningen måste då vara 100-procentig -- tror jag är svårt. Minsta repa så börjar kopparn angripa aluminiumet. Läs Internationals eller Hempels råd -- noga ...
Janne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Janne:

Det låter väl teoretiskt att inte använda kopparbaserad bottenfärg på S-drev om båtbotten och propeller är målad med denna färg? Är det nån som har erfarenhet av en bra färg på Sdrev som funkar på västkusten?
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 20:27

Magnus:

Funkar på västkusten. En eller annan enstaka havstulpan kan kanske ses men inget signifikant.