Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-24 - 16:38
Syrafast avstängningsventil

Lars Uhlin:

Kan man tänka sig att det skulle kunna uppstå galvanisk korrosion i bottengenomföringar av mässing/brons om man monterar syrafasta avstängningsventiler?

Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Mässing duger bara till "blanka lampan" inombords. Borde vara förbjudet till beslag och genomförningar, pga. avzinkningen som gör mässingen skör. Brons och rostfritt ligger nära varandra i spänningskedjan. När jag hade brutit av mitt 10 år gamla kylvatten intag, bytte jag alla bordgenomgångar till syrafast, både kranar och genomgångar.
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Ulf Bergenlid, SXK båtteknisk nämnd:

Svar: viss galvanisk korrosion. Genomföring och ventil skall vara av samma material: brons, avzinkningsbeständig mässing eller rostfritt stål av typ 316 (2343) eller av högre kvalitet.
Kurt (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Kurt:

Rostfritt är ju bara rostfritt om det finns omgivande syre. Undervattenlinjen är det inte längre rostfritt. Nån avzinkning behöver man ju i och för sig inte bekymra sig för, men inte är det problemfritt för det.
Monica Pettersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Monica Pettersson:

Har bordgenomföringar av bronslegering men kranar av mässing. Problem? Syns ev. avzinkning?
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Ulf Bergenlid, båttekniska nämnden:

Skillnaden i galvanisk potential brons/mässing är så liten att det troligen inte blir något problem. För att försöka konstatera ev. avzinkning av mässing skrapar man detaljen med ett vasst skavstål eller en kniv. Vid avzinkning blir ytan i stället för massivt mässingsgul rödaktig och porös.
seabeijner
Senast inloggad: 2011-08-10 - 12:03

Ulf Beijner:

Materialet i bordgenomföringar har med tiden blivit allt sämre. Förr i tiden kunde man få en saltvattenbeständig brons, ja bronset var så bra att man tillverkade ubåtarnas torpedtuber i det. Det vore bra om vi på nytt kunde få reda på vilken bronslegering som våra bordventiler och genomgångar är tillverkade av. När vi köper rostfritt så får vi ju normalt reda på vilken kvalitet vi köper. God brons kan vara mycket bättre än vissa komersiella rostfria stål. Jag vill aldrig ha annat än syrafast. Som Ulf B har anmärkt , alltid samma material i ventilen som genomgången. Ulf
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Magnus:

ventiler och genomföringar av Blake´s sägs ju vara 'state of the art'.. Nån som har erfarenheter av dem? Det här med galvanisk korrosion är ju en hel vetenskap och alla man frågar till råds tycks ha olika uppfattningar
gamlazonen
Senast inloggad: 2021-08-06 - 20:41

Lennart Heyner:

Har också planer på att byta befintliga c:a 25 år gamla skjutventiler av mässing mot kulventiler av rostfritt och då samtidigt även mässinggenomföringarna, men är osäker på om jag hinner med att byta samtliga under våren, kan det vara förödande för kvarvarande mässing och nya rostfria om bara 75% av genomföringar/ventiler blir bytta samtidigt? Hur påverkas ev propeller, roderbeslag mm som borde vara av brons
Ulf Bergenlid,… (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 06:56

Ulf Bergenlid, SXK Btn:

Jag uppfattar frågan som om det kan vara någon nackdel att endast byta vissa genomföringar (plastskrov förutsätts). Svaret är nej om genomföringarna ej är elektriskt förbundna med varandra. (Särskilt i England rekommenderade man s.k. bonding vilket innebär att alla metalldetaljer i kontakt med vattnet skulle vara sammankopplade elektriskt, men denna rekommendation gäller knappast numera.)