Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
S-drev angripet

Jonas:

Hej! Jag har en segelbåt med S-drev och mässingspropeller. På S-drevet (mellan prop och själva drevet) sitter en zinkanod (Volvo Penta standard). När jag tog upp båten i höstas, var 1/3 del av anoden angripen. (den har aldrig varit så anfrätt tidigare år). Jag hittade dessutom mycket små gropar på själva S-drevet, av aluminium. Inte värre än att jag kan slipa bort dessa och måla om drevet. Men... Förra säsongen installerade jag en solpanel, Kán det ha påverkat S-drevet negativt? Jag har batteriets minus (-) kopplad till motorblocket. Tacksam för idéer och svar. /Hälsningar Jonas

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 10:38

Seawolf:

Pentas S-drevsmotorer har vad jag vet tvåpolig generator. Det innebär att man med största sam´nnolikhet koppla elsystemet så att generatorkretsen på motorn helt och hållet tillhör förbrukar-elsystemet i båten. Med ytterligare omsorg kan man sedan säkerställa att det bara är startmotorsolenoiden och startnyckens till-kontakt som har fast anslutning till startbatteriets plus. I så fall är denna helt isolerad från motorn när starnyckelläge är från. Kommen så längt, kan du lägga huvudbrytaren för motorn på minus. Då har du alltså 100% isolerat motorn elektriskt från allt annat. Detta är det mest idiotsäkra sättet att inte få korrosion som härrör från någon form av strömbaaserad eller galvanisk korrosion. Bifogar ett exempel på schema för 200x-seriens motor där en tvåploig mtorbrytare är införd, men det kan vara 'overkill' som du kan ana av ovanstående. Annars är det alltid vanskligt att felsöka ett elsystem på distans med bara några meningar test att utgå ifrån. Hör av dig till min epostadress om du vill ha på-platshjälp i Gbg-uddevallaområdet. Inom några veckor är jag nog i Sthlmstrakten en del också.
Bifogade filer
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst blixt, medlem i BTN. :

En förändring du gjorde förra säsongen var att installera en solpanel. Om det gjordes rätt skall dess enda påverkan på båten vara ett bättre laddat batteri. En förändring som iakttogs efter förra säsongen var små gropar i S-drevets aluminium. Åldrande av drevets isolerande lackering kan punktvis ha släppt in vatten som angripit aluminet. Samtidigt blir då detta aluminium en del av en sluten galvanisk krets som består av aluminium i metallisk förbindelse med offeranoden som har förbindelse med sjövattnet som har fått förbindelse med aluminet. Alltså får offeranoden en ny uppgift, nämligen att även offra sig för drevets aluminium.