Hoppa till huvudinnehåll
fam.grattidge@…
Senast inloggad: 2019-05-23 - 15:41
Montera Anod

Ohoj! 

Det har säkert avhandlats tidigare och i så fall får ni ursäkta mig, men...

Vi har en 28ft segelbåt i plast, med inombordare, propeller och axel, ingen landström, blakes mässingsgenomföringar, järnköl.

Offeranod finns i motor och vi ämnar att sätta ytterligare en på axeln till våren, vad jag förstår bör vi sätta ytterligare på skrovet för att förbinda roder m.m.

Jag har flera frågor:

1. Hur monterar man en anod på skrovet på bästa sätt? Borra? Bulta? Täta? 2. Placering? Var på skrovet? 3. Ska genomföringar anslutas? jag har läst om delade meningar där. (Mina blakes i mässing är gröna för dagen). 

Tacksam för hjälp! 

Tommy K
Senast inloggad: 2020-02-23 - 18:00

Ni skriver inte i vilket vatten båten används. Nedan skriver jag anod och det som jag skriver gäller generellt.

En anod har en verkningsradie på ca 0,5 m beroende på vilket vatten båten används i.
I saltvatten använder man Zink eller Aluminiumanod.
I bräckvatten fungerar Aluminiumanod bäst
I sötvatten är Magnesiumanod att föredra

Det är bra med en stor anod på var sida om järnkölen så att den inte rostar.
Någon anod på själva skrovet behövs inte. Rodret skyddas bäst om man sätter en anod i direkt metallkontakt med hjärtstocken eller de metallförstärkningar som sitter på hjärtstocken och är inplastade i rodret.
Att sätta en anod på skrovet som skyddar rodret är svårt då förbindelsen är svår att få till. 

Blakes bordgenomföringar är av brons eller avzinkningsfri mässing som klarar sig bra på egen hand utan anoder. Detta gäller om man inte har någon elektrisk förbindelse till dem i form av jordkablar eller ledande gummislangar. Svarta gummislangar kan vara eller bli ledande speciellt de med stålspiral som armering (avgasslangar).

Att sätta en offeranod på axeln kan orsaka beväxning på propellern. Har Ni inte haft problem med korrosion på axel eller propeller skulle jag rekomendera att inte sätta dit någon anod. Propellern är då antagligen av brons som klarar sig bra mot korrosion.

Sist men inte minst, måla inga rostfria delar under vattnet (exempelvis propelleraxeleller rostfria bordgenomföringar) med Epoxy. Det är stor risk att det då bildas spaltkorrosion under färgskiktet. Inga anoder hjälper mot detta.

Lycka till Tommy K

 

fam.grattidge@…
Senast inloggad: 2019-05-23 - 15:41

Tusen tack Tommy! 

Du rätade ut en hel massa frågetecken, det finns ett sånt vitt och brett tyckande på andra forum som gör det oerhört svårt att sålla, SXK’s medlemmar känns som en trygg förankring. Vi seglar i bräckt en säsong till sen övergår vi i salt vatten, anoder anpassas då enligt ditt recept. Jag är en händig seglare (även om jag har haft svårt att ta till mig det här med offeranoder) men hur rekommenderar du att jag gör fast dom i kölen? Pinnbultar för lättare byte? Eller ska man svetsa fast var gång? Eller har du annat tips/trix? Då kan jag sluta fundera på att mäta oprop-axeln och införskaffa anod då propellern ser fin ut, även axeln. 

Åtet igen tack i en kandke banal och självklar fråga men den har uppehållit mig en tid 😅

Tommy K
Senast inloggad: 2020-02-23 - 18:00

Hej!

Bästa sättet att montera anod på kölen är att borra och gänga i rostfria skruvar som Du kapar av så att de blir pinnskruvar. Använd ingen låsvätska eftersom den kan vara isolerande. Anoderna kommer att skydda även skruvarna. Kolla gärna med Multimeter så att Du har bra elektrisk förbindelse mellan anoden och själva järnet i kölen när Du monterat färdigt.