Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Mantågsstöttor

Magnus af Klint:

Hej Några stöttor har inte varit demonterade på många år. Behöver göra det till vintern i år. Dom går inte att rubba. Har försökt med div rostupplösande oljor utan framgång. Någon som lyckats med detta tidigare eller ändå vet hur man bör göra ? Magnus

Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, BTN:

Prova detta Forums sökfunktion: "Sök bland frågorna:" Använd t ex söktexten: mantågsstöttor mantågsfästen mantågswire
Tomas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:26

Tomas:

Många menar att Cocacolas ärglösande effekt är en myt, men det har faktiskt fungerat för mig, dock bara på maskinskruvar i en aluminiumbom. Men -- det tar lång tid, mycket längre än man först tror. På skruvarna, några timmar. (Inget bevis givetvis, vilken vätska som helst hade kanske också fungerat ...?) Lång tid gäller kanske oljor och sprayer -- häll på några gånger då och då under ett dygn eller så. Kombinera med med värmepistol innan du gör nästa lossförsök. Värm foten och försök behålla stöttan kall.
hans westerberg (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:26

hans westerberg:

Prova med Ättika,det bör "lösa" dina problem!
Rob (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:26

Rob:

Hej, Jag hade detta problem för 2år sedan, det var ett H*te. Jag provade med de flesta medel med det fanns ingen chans att lyckas. Det slutade med att jag monterade ner samtliga (10st) stötthållarna från båten, jag fick montera bort en del inredning och vantinfästningen för att komma åt muttrarna under däck. Sedan tillverkade jag en "avdragare", med hjälp av en ca20mm aluminiumskiva med ett hål ca26mm som jag trädde över stöttan ner mot "foten". Nästa del var ett skruvpressförband runt stöttan med några gängade hål för 3 grova bultar som sedan kunde spännas mot den första skivan. För att sedan lyckas separera bitarna var jag tvungen att hetta upp stötthållarna med blåslampa. De släppte in helt plötsligt utan vi fick värma och skruva mm för mm till delarna var isär. Nu lossar jag stöttorna varje vinter samt tejpar dem med en tunn teflontejp som för plats i hållarna. Som kuriosa kan jag också berätta att skruvarna i relingslisten var jobbiga, där använde jag en tryckluftsdriven mutterknackare med en spårskruvsbits som slipades in till exakt mått för skruven. mvh Rob
goran
Senast inloggad: 2023-12-14 - 15:56

Göran:

Har rostfria stöttor som tidigare var monterade i alu-fötter. Tidigare ägaren hade bytt ut några, resten låg i en hylla i båten. Efter att ha börjat byta resterande förstog jag varför han inte bytt alla. Precis som i svaren ovan började med div lösande produkter slutade med att jag satte stöttorna i snickar bänken med en mejsel som låsning genom undre mantågslinans hål. Slog därefter loss fötterna med en slägga! Snacka om brutalt. Nya fötter i RF är en bättre lösning, samtidigt som jag numera lossar stöttorna varje vinter o ersätter med täckställningens stöttor. Hälsningar Göran
L Petersson (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:26

L Petersson:

Jag bytte till tf-mantågsfötter för många år sedan. Stöttorna hade insexskruvar som jag borrade bort, sedan gick jag också lös med hammaren.
Bo Hoffsten (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:26

Bo Hoffsten:

Det låter som om mantågsfötterna är av aluminium. I så fall. Byt ur dem till rostfria. Faran där alu o rostfritt är ihop, är att aluminiumet äts upp. Det funkar som en offeranod och rätt som det är faller det sönder. Och det vill man ju inte. Montera bara inte de ev. nya rostfria fötterna ihop med relingslist av aluminium. PS Detta fenomen är värst i salt vatten DS Vänliga hälsningar Bosse