Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:21
Läckström

jarl Törndal:

Jag har ett elsystem med huvudbrytare på minussidan,för ett par år sedan monterade jag in en automatisk länspump,elanslutningarna till denna ligger innanför huvudbrytaren för att alltid vara i funktion.Den elektroniska brytaren bryter på + sidan.Jag upptäckte att Zinkanoden på propelleraxeln i stort sett försvann på en säsong och i år var den helt borta,(lång säsong början av April till slutet av Oktober).Egentligen så kan det ju vara en sluten krets om det finns läckströmmar på huvudsystemet. Är det någon som känner igen problemet? Hälsn. jarl

Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:34

Magnus:

Det är vanskligt att bedöma orsak/verkan på endast det som nämnts. Framförallt om båten har landström, men även om den är byggd med "bonding, eller ekvipotentialjordning" mellan undervattensdelar av metall. Det går säkert att kontrollmäta båten, särskilt om den står på land, för att se om det föreligger olämpliga kopplingar.
jarl Törndal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:34

jarl Törndal:

Tack för svaret! Jag ligger sällan med landström och det finns ingen ekvipotentialjordning mellan metalldelar under vattnet.Problemet fanns inte innan jag monterade den automatiska länspumpen. Jag har mätt, men inte hittat något som skulle kunna orsaka problemet. Jag skall ändra om elanslutningarna så att även länspumpen bryts när huvudbrytaren slås ifrån. Garderar med mer Zinkanoder. Jarl
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:34

Magnus:

Ju fler offeranoder du sätter på propelleraxeln, desto mera av dem försvinner. Ytan på axel-propeller är mycket större än offeranodens yta, och därför orkar detta förbruka mer zinkanoder än du har haft. En propeller av god marinbrons på en rostfri propelleraxel ligger så nära varandra i den galvanisk spänningskedjan att de inte märkbart påverkar varandra galvaniskt. (Kan kontrollmätas) Det är först som man monterar offeranod som det uppstår galvaniska fenomen. Orsaken att vilja göra det kan vara oro för att en läckström via propellerna skulle ställa till det. Men eftersom du redan har minusbrytare på motorn, och plus för de flesta äldre motorer är frånkopplat via startnyckelkretsen samt startmotorsolenoidkontakten bruten, så är ju motorn troligen redan isolerad (kan kontrollmätas på land) från allt el ombor i alla fall. MAO: du behöver ev. ingen offeranod på propeller / axel, och det är då inget problem om en du ändå har skulle försvinna. Det är ju själva effektan av att den finns som gör att den försvinner. Har man problem med havstulpanväxt på bronspropellern är det en nackdel med offeranoder som blockerar kopparjonavgången från propellern, vilka ju är det skyddar koppar (eller kopparbaserad bottenfärg) mot beväxning. Om jag finge gissa är det kanske inte bara länspumpen som du ändrade för några år sen, utan även byte till nån typ av kopparbaserad bottenfärg? (ökar förbrukningen av offeranoder)
jarl Törndal (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-20 - 05:34

jarl Törndal:

Magnus! Det är inte helt omöjligt att det kan vara bottenfärgen som har bidragit till att zinkanoderna försvunnit i rask takt. de sista två åren har jag av min lokala handlare blivit rekommenderad en färg som håller lite högre kopparhalt än övriga fabrikat. Båtbotten har varit ren från havstulpaner,men som sagt anoderna är borta.