Hoppa till huvudinnehåll
Pelle
Senast inloggad: 2020-02-18 - 16:24
Korrosinsskydd på järnköl

Hej!

Jag planerar att låta torrblästra min järnköl och sedan direkt måla med epoxi. Eftersom min blästerfirma inte utför sprutförzinkning (vilket har rekommenderats här i äldre forum), tänkte jag grundmåla kölen med epoxi med hög zinkhalt och på det sättet få en offeranod som kunde skydda järnkölen efter skada tills ny epoxi lagts på. Ytterst skulle jag måla med zinkfri epoxi.

De två större färgleverantörer som jag har varit i kontakt med avråder båda från detta eftersom den zinkhaltiga färgen skulle absorbera "dra till sig" fukt, vilket då skulle kunna ställa till med större problem. Man råder mig i stället att använda enbart epoxi.

Ska jag tro på färgtillverkarna eftersom de ju borde veta eller har de trots allt för lite erfarenhet av denna sorts tillämpning?

MVH

Per Carlsson

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Lösningsmedelfri epoxi direkt efter blästringen är bra nog. Före blästringen bör du rensa springan mellan köl och skrov från spackel och eller sikaflex. Då kommer blästringen att gå in lite där, och efter epoximålningen (och eventuell efterföljande epoxispackling av kölen för att få en god yta) så spacklar man igen springan med en bra typ av "sikaflex" 

En god epoximålning gör att kölen inte "vet om" att den omges av havsvatten, och därmed kommer heller inte en sprutförzinkning att medföra så stora fördelar.

/Magnus

Pelle
Senast inloggad: 2020-02-18 - 16:24

Tack för ditt svar Magnus!

Jag har tidigare hört att man ska använda lösningsmedelsfri epoxi (och även tillämpat detta), men vad är det som gör att sådan epoxi är så mycket bättre än om den vore utspädd med en låg halt lösingsmedel?

De färgleverantörer min blästerfirma normalt samarbetar med och som jag varit i kontakt med (Teknos och Tikkurila) verkar inte ha några helt lösningsmedelsfria epoxifärger. De råd de har gett mig tyder i alla fall inte på det.

Rådet att använda lösningsmedelsfri epoxi - gäller det endast på plasten? Jag har för mig att Nils Malmgren (NM epoxi) säger att man direkt på en nyblästrad järnköl bör använda en lösningsmedelshaltig epoxi som innehåller järnoxid. Detta för att få bästa möjliga vidhäftning för vidare epoxiskikt.

/Pelle

Gäst (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

När lösningsmedlet avdunstar, försvinner en del av materialet du lade på. Skiktet krymper och efterlämnar porer. För att få en tät yta, måste du använda lösningsmedelsfri epoxi. Exempelvis West System som Hjertmans säljer. West har också en tillsats som gör epoxin än tätare. Tyvärr är Wests produkter dyra, så jag köpte Biltemas variant, som luktar lacknafta. Kölen var lite rostig nästa höst, så det blev inte så billigt som det såg ut.