Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Korrision???

AF:

Jag är en glad motorbåts ägare som har lite frågor gällande korrision i olika former. JAg har en nyare motorbåt som jag ägt i ett år. Fick båten till ett bra pris då den bar lite misskött, bla så var motorn angripen av rost. Efter en säsong så skulle jag gå igenom motorn och upptäckte att blocket var sprucket. Det kan vara vad som helst, bla frost sprängning eller att motorn varit under vatten, motorn har blivit utsatt för kokning. Det kommer jag aldrig att få svar på. Jag har nu en helt ny motor som skall monteras. Däremot så upptäckte jag att zinkanoden på prop axeln var helt borta, på bogprop var ca 80% borta och trimplanen ca 40% borta. Båen låg i vattnet från April till september. Jag har aldrig varit med om att zinkanoder försvinner så fort, och är nu orolig för min nya motor om jag har läckström eller liknande. Tacksam för råd eller tipps.

Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Seawolf:

Har du landström? Är det en plastbåt? Är alla metalldelar under vatten elektriskt förbundna med varandra? Är det en starkt kopparhaltig bottenfärg? Det finns många andra frågor utöver detta. www.batteknik.se
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlen i BTN.:

AF, det är en svår fråga du ställer. För att förenkla för eventuella svarsskrivare vore det bra att ge mer fakta. (I min påbörjade frågelista till AF har jag strukit fågor som Seawolf redan ställt.) I vilket vatten ligger motorbåten? Hur var offeranodernas tillstånd vid senaste sjösättning? Var metalldelar under vattenytan korroderade? Vad anser leverantören av bogpropellern om din angiva anodförbrukning där? Har båten haft en period med mindre förbrukning av offeranoder före denna senaste period då du upplever större förbrukning än du är van vid? Har någon förändring av båten gjorts mellan dessa perioder? Skall offeranoderna på denna båt skydda mer metall än du är van vid? Är de metaller som skall skyddas lackerade eller ej? (Här avses ej anodens kontaktyta med metallen.) Beskriv båtens inre elnät och landströmsanlutning om sådan finnes. Sedan kanske du kan få tips genom sökfuntionen på detta Båttekniska Forum. Exempelvis ger sökordet "korrosion" 26 svar.
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Andreas:

Hej Ernst, Det är en Plasbåt jag har. Båten är utrustad med landström och båten ligger i GBG. Gällande bottenfärg så är det modell riktigt stark färg (ingen beväxtning)! Tyvärr så har jag bara ägt denna båt 1 säsong. Jag monterade helt nya anoder i April, Anoden på propaxeln saknades även vid köp. Anoderna på trimplanen var bra. Den gamla motorn hade ytkorrision, mestadels på BB sida. Ingen annan rost existerar. Gällande korrision på motorn så kan det vara precis vad som helst jag nämt tidigare. Jag vet att båten har legat i året runt i GBG av tidigare ägare, vet ej då om landström alltid varit inkopplad. Alla yttre metalldelar under vattenlinjen är målade. Jag har en Mobitronic laddare, de gamla batterierna var helt slut så det byttes April 2005. Förövrigt så har jag istort allt i utr och elektronik väg som går att montera, så det är nog väldigt svårt att hitta en ev orsak.
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Seawolf:

Erfarenheten visar att man inte löser denna typ av frågeställningar med massor av verbala beskrivningar, en på platsstudie spar många av dem, och ger ett säkrare resultat.. Vad man gör är att se över hur du använder Landströmmen, hur den är installerad, samt om du måste ha en isolertransformator eller ej. Stark kopparfärg tenderar att öka offeranodförbrukningen, samtidigt som offeranoderna då kan minska beväxningsskyddet från kopparn på vissa delar, om man inte ser över hela jordningsutförandet samtidigt. Det låter förnuftigt att anlita någon som kan hjälpa dig att mäta upp vad som är anslutet till vad i båten, och att sen kanske modifiera det som ev. behövs. Jag håller själv till i Gbg-området om du vill göra det på så sätt. www.batteknik.se
Andreas (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Andreas:

Hej, Jag har tacksamt läst ditt svar. Det är ju inte alls säkert att det är något problem, då jag misstänker att det är kraftig misskötsel av motor. Lite oroväckande att anoden på prop axel försvinner så fort. Jag har lagt ett mail till din hotmail adress.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Jag funderar litet på det som skrivits ovan och relaterar till min egen drygt 20 år gamla motorbåt i plast. Jag har tre trimplan akterut, två manövrervara samt ett fast över rodret, är väl märmast en kavitationsplatta. På det mittersta sitter det en offeranod, denna förbrukas till ungefär 2/3 på en säsong mellan sena maj och tidiga oktober. Trimplanen är utföra i rostfri- (syrafast) plåt. Vidare har jag en liten konisk och rund offeranod på bogpropellerns växelhus, detta (växelhuset alltså) är gjutet i någon bronslegering. Denna anod förbrukas nästan helt på en säsong, det irriterer mig då denna anod är dyr, men troligtvis billigare än oönskad korrosion. Båten används i den mest koncentrerade "elekrolyten" i mellersta Bohuslän och högst sällan i sötvattenflödena som rinner ut i havet. Landström med minusjordad laddare används väldigt sällan, nästan inte alls, kanske ett till två dygn per säsong (mest då båten ligger på land). Ny propeller monterades till förra säsongen och vid upptagningen i höstas noterades mycket små korrosiva angrepp på bladens släta ytor... Rodret är av plast, det ända som är av metall under vattenlinjen är då r/f prop.axel och hjärtstock, bogprop. växelhus, stävlager i bronslegering, några nyligen utbytta genomföringar till kylvatten och vvs i brons. Bottenfärgen är tydligen en väldigt "bra" färg (International) som jag aldrig behövt måla om, och jag har väldigt lite beväxning. Botten är målad när båten var någorlunda ny och då innan förbuden tillkom som innefattade de mer potenta färgerna. Är detta som det skall vara i denna miljö, eller håller någonting allvarligt på att hända? Finns det billigare piratanoder även till bogprop?
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Seawolf:

Om man sätter en zinkanod bredvid en ädlare metall men där de inte har elektrisk förbindelse med varandra, så offrar inte zinken sig för grannen. Om man har en brons- eller syrafast stålbit i saltvatten så korroderar de försumbart eller inget alls. Om man sätter en zinkanod i metallisk förbindese med brons- och syrafasta delen, kommer offeranoden att offra sig, och skicka zinkjoner till de andra. Att offeranoden försvinner bevisar att den offrar sig, men det är inget bevis för att en offeranod behövs. I de flesta fall korroderar inte bronsen eller syrafast i alla fall. Har man däremot läckström från det egna eller andras elinstallationer som via landströmsjord eller annat läcker ut i vattnet via de syrafasta eller bronsföremålen i vattnet så kommer dessa att korrodera som följd. I en sådan situation hjälper zinkanoder via att offra sig i första hand. Den bästa lösningen är då oftast att via tvåpoliga brytare se till att alla metalldelar som går ner i vattnet i normalläge INTE har förbindning med varandra eller med något annat. Då kan inga läckströmmar gå den vägen, och då kan man överväga att ta bort zinkanoderna också. Om man har kopparbaserad bottenfärg utgörs dess verkan av att det avgår kopparjoner. Samma typ av skyddsverkan kan fås för brons med 90% koppar i. En ansluten zinkanod hindrar dessa kopperjoner, med följd att det växer på bottenfärgen som är målad på de anslutna metalldelarna. www.batteknik.se
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

Tackar "Sjövargen" för detta! Så då är det som jag misstänkt, att min stora offeranod på den rostfria kaviationsplattan inte har någon annan uppgift att fylla än att offra sig själv till ingen nytta..? Emedan offeranoden på bogprop.växelhus skyddar växelhuset. Jag har väldigt litet påväxt av havstulipaner, men de som växer hittar jag på kavitationsplattan runt anoden och runt trimplanens hydraulcylindrar... Hemmbryggan saknar eluttag, så jag räds inte läckströmmar från grannarna. Menar du då att jag med en tvåpolig brytare skall bryta mellan laddare och batteri? det får i så fall bli en kraftfull sak, eller relä/kontaktor då laddaren kan ge uppemot 30 A och den måste isåfall bara kunna manövreras då laddaren är avstängd. Eller försöker jag lösa problem som inte existerar (som Citroëns tekniker...)? Men hur skyddar jag min propeller? en sådan där ringformad offeranod får inte plats mellan prop. och stävlagret. På segelbåtspropellrar har jag sett en kupolutter som samtidigt är en offeranod, finns sådana för "VP gänga"? Komplicerat detta... Förr offrades ju allt möjligt till våra asagudar, nu offrar vi tydligen zink till havsguden...
Seawolf (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-29 - 07:03

Seawolf:

De tvåpoliga brytarna avser saker som motorsystem mot elsystem ombord, och bogpropellerenhet mot elsystem. Detta för att dessa båda sitter nere i vattnet. Sådana brytare skall vara avsedda för sådan ström som startmotor resp. bogpropellermotor drar, uppemot 500 Ampere eller mer. Hella har en (dyr, men ex-kapslad), Sleipner har en enklare för bogpropellrar, men som kan användas till annat. Batteriladdare mot elsystem var inte det jag avsåg.
Bjornen
Senast inloggad: 2015-05-12 - 17:35

Björn Johansson:

När bogpropellern inte är aktiv är ju strömmen bruten av en slags polvändande kontaktor, såväl + som - är brutna. En del styrelektronik är bruten via huvudbrytaren och bogpropellerns grova + kabel är bruten via startmotorkretsens brytare, räcker inte det? Kanske man också då skall ha en huvudbrytare mellan batteriernas - och resten av minussidan, motorblock minusplintar etc? För mig blir det isåfall enkelt då nästan allt passerar tillbaka till batteribankarna via en shunt till en batman.