Hoppa till huvudinnehåll
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29
Isolertransformator

Lasse Lundell:

Drevet har fått stryk av galvaniska strömmar i vinter. Troligtvis pga el fel hos båtgrannen. Var hittar jag lägsta pris på isolertransformator 3600 VA?

Bifogade filer
Stefan Kindebo… (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Stefan Kindeborg, BTN:

Hej Lasse! Dom här är inte direkt billiga.. Såg att Hjertmans säljer en 230V Victron för 7 300,-. Vad hade grannen för elfel? Tror du att det hjälper med att installera en skyddstrafo? Det finns många orsaker till korrosion i aluminium. Det vanligaste tror jag är att man använt bottenfärg som innehåller lite koppar (koppartiocyanat)vilket kan orsaka galvaniska strömmar. Har du motorn kopplad med slangar till en VV-beredare som är jordad? Hälsningar Stefan K
Lasse Lundell
Senast inloggad: 2012-08-27 - 14:29

Lasse L:

Har inte varit några problem de senaste 5 åren. Det var när vinterhamnen byttes som detta uppstod. Troligtvis ett elfel (på någon av grannbåtarna,) som genom vattnet, in i drevet, via vattenslingan till VVberedaren ut till 230v jorden på beredaren. Med isolertrafon blir båten ej "ansluten" till 230v jorden. Vilken av "grannarna" som har fel är inte lätt att avgöra utan undersökning av deras båtar. Om en "granne" har ett allvarligt elfel, som förosakar att jag nu måste byta drevet, kan jag ställa honom tiil ekonomiskt ansvar för detta? En isolertransformator är det bästa skyddet för fel "via 230v jorden". Min båt blir ojordad.
Magnus (ej verifierad)
Senast inloggad: 1970-01-01 - 01:00

Magnus:

Den spänning som kan finnas i den gröngula skyddsjorden från land varierar kraftigt mellan olika platser, och ändras dessutom beroende på hur det storskaliga kraftnätet belastas och byggs om. Den kallas ofta för "obalansspänningen" och är i Sverige ofta betydligt större än i andra delar av världen. Detta för att vi har så mycket ytligt urberg som fungerar som alltför bra elektrisk isolator. De spänningar som vi får är oftast mellan 1-5 volt växelspänning eller pulserande likspänning eller blandningar. Så höga spänningar gör att zinkanoder inte kan skydda effektivt, för de kan bara "spärra" mot 0.8 volt eller så, och bara några tiondels volt i samband med aluminium. Dessutom polvänds ju det hela 50ggr i sekunden. Det är alltså mindre troligt att det är din båtgrannes fel, utan bytet av vinterplats är mera troligt. Men om du bara har en varmvattenberedare kan du klara dig hyggligt genom att ha en stickkontakt som du alltid drar ur då du inte behöver värma vatten. Och så måste du förstås se till att gröngul jord från land inte är elektriskt kopplad till motorgods när du ligger i hamn. Men en isolertransformator är bäst, om den är rätt inkopplad. (S.k. galvaniska isolatorer som även kallas zink-savers är gjorda för mycket mindre obalansspänningar än de svenska, och räcker mestadels inte till här!) Isolertrafo för 1200W, vilket räcker för de vanligare varmvattenberedarna kan köpas från neråt 2000:-, om man undviker de som marknadsför sig mot båtmarknaden. Men se till att få med en s.k. mjukstart, annars kan automatsäkringen lösa ut vid tillslag. www.batteknik.se
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, sekreterare i BTN.:

Bakgrundsinformation och exempel på olika uppkomna fel som gett korrosion finns på adress: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + ämnesområdena El och Korrosion.
Bellaluna
Senast inloggad: 2020-07-04 - 23:24

Jag har en galvanisk isolator över, som funderar att montera mellan jordplattan för 230V som sitter i skrovet samt övriga 230V komponenter.

Tanken är att den galvaniska isolatorn skulle ge ett extra skydd mot korrossion. Det är ju fullt tänkbart att man får 12V minus ut i jordplattan via motorblocket och varmvattenberedaren. 

Tacksam för synpunkt om det gör någon nytta samt om det är tillåtet?

MVH

Roland