Hoppa till huvudinnehåll
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-19 - 15:49
Val av batterityp

Vi står troligen inför att byta batterier under vintern. Batteribanken ger inte vad den en gång har gett...

Vad skall vi välja?

Nuvarande batteribank är på 800Ah och vi planerar för en ungefär lika stor bank "imorgon". Laddaren kan ge maximalt 100A och generatorn 60A. Frost/kyla är inte heller ett problem. Båten är uppvärmd även på vintern (några få plusgrader).

Öppna, våta blybatterier: Billiga och lätta att sköta. Att de är våta och öppna känns för vår del inte som någon större nackdel. Eller är det så att man måste fylla på vatten väldigt regelbundet om man laddar dem med en modern laddare?

Fritidsbatterier: Slutna, går ej att fylla på vatten. Kan ej läcka. Tämligen billiga.

AGM: Tåliga. Tål djupurladdning bättre. Dyra.

GEL: Lite mindre tåliga. I övrigt som AGM.

Men vad finns det för andra för och nackdelar?

Just nu lutar det åt en bunte med vanliga öppna våta blybatterier. Typ 10 stycken 80Ah eller något åt det håller (så många som får plats beroende på dess storlek/mått).

Mvh. / Thomas.

 

Magnus Sterky
Senast inloggad: 2024-04-11 - 16:05

 

Här är en betraktelse om konventionella och AGM:


För  förbrukarbatterierna så finns det flera mått att fundera på: 

- Max strömuttag, typiskt behov om man har en kraftig bogpropeller. 
- Max användbara lagringskapacitet utan att de åldras i förtid. 
- Max användbara nödkapacitet för enstaka tillfällen 
- Max förmåga att ta emot laddning 

Max ström är högre för AGM än för vanliga, så där uppnår du nog samma maxuttag med 2 AGMsom med 3 klassiska. 

Ett AGM-batteri bör kunna dras ur ned till bara 30% kapacitet kvar från den normala fulladdade kapaciteten som är 90%, dvs ett uttag på c:a 60%. Motsvarande för ett klassiskt fritidsbatteri (marinbatteri) är c:a 50% resp 90% dvs användbart 40%. I så fall behöver du en AGM-kapacitet på 2x115 AH i stället för 3x115 Ah 

Max kapacitet vid enstaka tillfällen, alltså när man oplanerat måste förbruka ned till nästan tomt batteri, där skiljer inte så mycket mellan klassisika eller AGM, du får behålla 3x115 AH AGM

Max laddning: Vid laddspänning från t.ex. motorgeneratorn så tar ett AGM emot mer ström än ett klassiskt. Så för att återladda en viss mängd Ah behövs inte lika många AGM som klassiska. Gissningsvis klarar du detta krav med 2x115 AGM i stället för 3x115 klassiska. 

Vad gäller GEL så är de nog bra om man är väldigt noga med att de inte utsätts för för mycket skakningar, att de inte utsätts för för stora urladdningsströmmar, och om man är minutiös med vilka laddspänningar som kan förekomma för de valda modellerna.

Biltema säljer numera AGM-batterier som ligger c:a 50% över deras konventionella, och de har desutom 4 års garantitid på dem. Skulle jag köpa nya idag skulle jag troligen välja sådana, de är tåliga i de nämnda avseendena.