Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-04-25 - 20:50
tjuv-el

Berra:

Har problem med att mitt elsystem läcker. När jag lämnar båten på hösten är batterierna, två stycken 75 A, fulladade. När jag kom ner nu var de helt urdragna, trots att strömbrytaren av avvriden. Var bör jag börja leta? Berra

Per (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:18

Per:

Hej Förmodligen är någon av cellerna i något av batterierna "döda". Ladda upp batterierna var för sig och kolla sedan med en syraviktmätare om du fått upp syravikten i alla cellerna. Skulle någon cell vara "död" bidrar denna till att batterierna dras ur. Mvh/Per
Arne (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:18

Arne:

Det du beskriver kan være normalt. Det er selvutladning i batteriene. Denne selvutladningen er avhengig av hvilke type batteri du har. Eldre batterier med Antimon legering har mye selvutladning mens "Helt vedlikeholdsfrie" kaliumlegering, uten propper for vannfylling har mindre. Hvis batteriene står kaldt og fulladet er selvutladningen liten. Blir batteriet utladet tåler det ikke kulde da syren på et utladet batteri fryser ved noen få kuldekrader. Fryser batteriet er det ferdig. Oppbevaring av batterier over vinteren er derfor litt krevende. Du bør ha en vedlikeholdsladning på dette alternativt ta en opplading hver 2. mnd. Vil du allikevel måle om du har en lekkasjestrøm kopler du et Voltmeter i serie. Dette virker da som et milliAmperemeter og viser selv små strømmer. Tørk av batteriet på overflaten. Skitt på toppen er nok til å lage lekkasjestrøm. Deretter får du kople vekk ledning etter ledning for å se hvor lekkasjen er (Hvis det er noe i det heletatt) Håper du skjønner Norsk og at dette hjelper deg. Grattis med mange Gull i OS. Arne
tlundg
Senast inloggad: 2024-04-23 - 20:09

Thomas Lundgren:

Hej Berra, Hur tomma var batterierna när du märkte att något hade laddat ur dem? Om de var "helt utdragna" och du verkligen menar vad jag menar när du säger så är mitt tips att kassera de batterierna och köpa nya. De tar så mycket skada av att laddas ur så djupt att de aldrig kommer att bli bra igen oavsett hur du laddar dem. Tips för att hitta och undvika läckström; - Innan du skall lagra batteri - ladda dem HELT fulla. - Förvara alltid batterierna svalt om så är möjligt. - Gör rent batterierna. Smuts leder ström... - Följ alla ledningar och anslutningar och kontrollera att du inte har något som är påkopplat före huvudbrytaren. Det har hänt förr och kommer att hända många gånger igen. - Kontrollera att huvudbrytaren fungerar - alltså att den verkligen bryter. - Om du ändå misstänker att du har läckströmmar. Slå av alla förbrukare. Slå av huvudbrytaren. Ta en vanlig multimeter, sätt den i läget Ampere-mätning för likström, ta loss batteriklämman från pluspolen och anslut multimeterinstrumentet mellan batteriklämman och pluspolen. Visar instrumentet något annat än 0 (noll) nu så har du en läckström som du behöver hitta. Har du tillgång till en tångamperemeter som mäter likström så behöver du inte lossa på något utan kan mäta direkt över kabeln. - I väntan på att du hittar denna läckström så bör du koppla loss batteriklämman från pluspolen på samtliga batterier när du lämnar båten. Lycka till! Mvh. / Thomas.
Stefan (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-04-25 - 23:18

Stefan:

Har du batterierna koplade till skilda huvudsterömbrytare? Dom får inte vara ihopkopplade med varandra, för då går det en pytteliten ström fram och tillbaka mellan batterierna hela vintern och eftersom verkningsgraden inte är 100% så missar de en del av den strömmen hela tiden och då tiden är lång så går allt åt som finns. En viss urladdning sker ochså på helt nya batterier och den ökar med åren. Ha ingenting kopplat före huvudbrytaren för då är den ingen huvudbrytare, utan en "delbrytare"
Dick Pettersson
Senast inloggad: 2014-05-12 - 20:12

Dick Pettersson:

Exempel på några förbrukar som ofta ligger före huvudbrytarna är: 1. "Ständig plus till radion" för att hålla liv i dess interna minne. 2. Elektronisk batteriladdare. En ständig förbrukning på 10mA ger en förbrukning på ca 7Ah (amperetimmar) per månad. Självurladdningen inte att förglömma. Laddning, gärna något dygn varje månad under vintern, rekommenderas. /Dick