Hoppa till huvudinnehåll
admin
Senast inloggad: 2024-03-28 - 12:53
Tillfällig Landström ?

Per Kostmann:

Hej Jag undrar vad som är tillåtet: Vi ska ut på en 2v semester i vår Albin 78 som inte har någon landströmsinstallation. Är det tillåtet eller tillrådigt att ta med sig en jordad grov utomhuselsladd + extra jordfelsbrytare och batteriladdare för att kunna ladda båtens batterier lite extra om vi går in i hamn med landströmsmöjlighet ? Alltså om vi tillfälligt kan göra detta ? Tacksam för svar ! Per Kostmann St Anna

Lars-Göran Sandgren (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:05

Lars-Göran Sandgren:

Om det är tillåtet vet jag inte. Men det seglar nog omkring tusentals båtar med den lösningen om man ska döma efter alla sladdar som smygs ner i däcksluckor mm. Ofta utan jordfelsbrytare dessutom. I Norge har jag också ofta sett ojordade "lampsladdar" med bristfälliga skarvsladdar. Det är däremot inte tillrådligt. Om du vet vad du gör och har koll så kan du nog ladda dina batterier den vägen. Kolla bara laddningen så att du inte överladdar . om du har en enkel laddare. //LG
Ernst
Senast inloggad: 2014-04-01 - 11:22

Ernst Blixt, medlem i SXK Båttekniska nämnd.:

Du kan utan fast installation i båten ladda båtbatteriet från landströmsnätet. Anslutningskabeln mellan land och båt måste enligt gällande föreskrifter vara av typ HO7RN-F (extra mångtrådig naturgummikabel med extra tjock isolering) (en äldre beteckning är RDOE). Ytterhöljet på en sådan kabel, 3 x 1,5 mm², har en diameter om 10mm. Andra gummikablar har klenare isolering och sådana får inte användas, inte heller plastisolerad kabel. Det räcker inte med att kabeln är godkänd för utomhusbruk. Den skall vara godkänd för båthamn och båtvarv (och campingplats). Europakontakter, CEE-don, blå kontakter blir allt vanligare våra hamnar. 1994 infördes en regel om att Europakontakter ska installeras vid nyinstallation på bryggor. Därför kan det vara lämpligt att anslutningskabeln också har sådana kontakter. Färdiga anslutningskablar av godkänd typ finns i båttillbehörshandeln. Adaptorer mellan don av nya och äldre typ är tillåtna och finns i båttillbehörshandeln. Använd en dubbelisolerad laddare (igenkännes på sin märkning med en kvadrat inuti en andra kvadrat) ombord eftersom dessa inte behöver någon skyddsjord. Rätt utförda anslutningspunkter i gästhamnar skall vara försedd med jordfelsbrytare och är så fallet behövs inte någon extra i båten. Vid tveksamhet gör en egen jordfelsbrytare ingen skada men nytta. Flera artiklar om el i båt finns på SXK Båttekniska sida: www.sxk.se + Fråga om teknik + Båtteknik + El. Dessutom skall en artikel komma i På Kryss.
Per Kostmann (ej verifierad)
Senast inloggad: 2024-03-28 - 13:05

Per Kostmann:

Tack Ernst för det utmärkta svaret ! Nu vet jag precis hur jag ska göra ! /Per